Twórz PROCEDURY | Poranny Inspirator #92

Myślisz, że spisywanie procedur i procesów jakie zachodzą w firmie, to domena wielkich korporacji? Otóż błąd. Każda firma, nawet działalność jednoosobowa powinna mieć spisane procedury działania. W jaki sposób powstają produkty? Jak się robi zamówienie? Jak wygląda proces sprzedaży? Jak wygląda wysyłka i kontakt z klientem?

Taka „księga firmy” niesłychanie usprawnia działanie, przyspiesza realizację konkretnego zadania i co najważniejsze: chroni nas przed głupimi błędami. Bo wydaje nam się, że jak coś robiliśmy już 100 razy, to doskonale wiemy co i jak. A potem okazuje się, że zapominamy o totalnych błahostkach, które czasami mogą być bardzo kosztowne.

Jeśli jeszcze nie tworzysz procedur, to zobacz nagranie, przekonaj się, że warto to robić, a także poznaj przydatne narzędzia do ich tworzenia.

Aby być na bieżąco zachęcam do obserwowania kanałów, w których będą pojawiały się informacje o nowych odcinkach.

1. Subskrybuj kanał na YouTube ►http://bit.ly/subujpopiela

2. Polub fanpage ► https://www.facebook.com/liczysiewynik

Żeby dostawać powiadomienia wejdźcie na stronę główną fanpage:https://www.facebook.com/liczysiewynik

Jak najedziecie na przycisk „Lubię to”, to rozwinie wam się menu. I w sekcji „Powiadomienia” przełączcie na „wszystkie włączone”. Dzięki temu algorytm Facebooka nie będzie was pomijał i dostaniecie powiadomienie.

3. Snapchat  ► bartekpopiel

Zapraszam do oglądania i pamiętaj, że kolejny odcinek już jutro o 6:30!

 

Dzień dobry! Witam Cię w kolejnym odcinku serii Poranny Inspirator.

Temat na dziś to PROCEDURY.

Uważam, że bardzo ważną rzeczą w firmie jest spisanie procedur. Dlaczego? Już tłumaczę.

Głównym powodem jest przejrzystość. Dzięki procedurom znacznie łatwiej przyjdzie Ci wdrażanie nowych osób. Nie będziesz zmuszony do tłumaczenia wszystkiego po kolei. Po prostu masz procedury, zgodnie z którymi ta osoba jest prowadzona.

Firma działa w takiej sytuacji znacznie szybciej, a Ty – jako właściciel tej firmy – masz więcej mocy przerobowych, żeby pracować nie tyle jako kolejny trybik w firmie, co pełniej poświęcić się pracy NAD FIRMĄ.

To jest bardzo ważne! Nie możesz być na maksa zaangażowany w działania firmy. Musisz dysponować odpowiednimi mocami przerobowymi, by poświęcić się również pracy NAD FIRMĄ. Wiem, że powtarzam się, ale to jest naprawdę cholernie istotna sprawa, więc wolę się upewnić, że dotarło 😀

Wyobraź sobie, że stajesz przed sytuacją sprzedaży swojej firmy. Czy masz do niej książeczkę obsługi?

Gdybyś miał to komuś sprzedać i po prostu się z takiego biznesu wyłączyć, to czy ktoś, kto by tą firmę kupił, wiedziałby, jak tą firmę poprowadzić?

Prawdopodobnie nie.

Prawdopodobnie bardzo dużo rzeczy dziejących się w Twojej firmie jest tylko i wyłącznie w Twojej głowie.

Ja się biję w pierś, ponieważ u mnie też są rzeczy, które jeszcze nie są spisane, ale cały czas nad tym pracujemy.

Bo pomyśl – co łączy takie firmy, jak McDonald, KFC, PizzaHut czy Subway?

Odpowiedź brzmi: procedury. Wszystkie te firmy mają procedury. Mogą wziąć studenta z ulicy, przeszkolić go w kilka chwil i on za chwilę będzie smażył kanapki jak ktoś, kto pracuje w McDonaldzie 3 lata.

Takie coś jest możliwe właśnie dzięki bardzo konkretnym procedurom. Dzięki nim firma może być bardzo łatwo skalowalna. Oni są w stanie co chwilę otwierać nowe oddziały w kolejnych miastach i wdrażać je w trybie niemal natychmiastowym – one bardzo szybko przynoszą zyski. Mają w tym doświadczenie, które dokładnie spisali. Wiedzą, co i jak działa.

Ty też powinieneś dysponować takimi procedurami. Pospisuj je w swojej firmie. Poświęć na to dzień, dwa, tydzień. To inwestycja, która bardzo szybko może Ci się zwrócić.

Bo czy wiesz, jaka jest u Ciebie procedura przyjęcia towaru? Jak wygląda procedura wysyłki? Jaka jest procedura obsługi posprzedażowej? Jaka jest procedura reklamacji? Jaka jest procedura sprzedaży?

Po raz kolejny wrócę do McDonalda. Oni chyba powinni mi zapłacić za reklamę 😀 Mniejsza z tym.

Idziesz do tego McDonalda, zamawiasz BigMaca za 9.70zł. Momentalnie dostajesz pytanie: samego czy w zestawie? Odpowiadasz: okej, poproszę w zestawie, no bo w sumie co Ci szkodzi? I wtedy dostajesz kolejne pytanie: zestaw zwykły czy powiększony?

Dużo ludzi faktycznie się na niego decyduje. Taki zestaw kosztuje 17.80zł. Widzisz to?

Chciałeś BicMaca za 9.80, a dzięki dwóm pytaniom dokonałeś transakcji na przeszło dwukrotnie większą kwotę. Dwa pytania, a przychody zostały podwojone.

Tak się właśnie robi prawdziwy biznes.

Cała magia polega na tym, że u nich to się nie dzieje przypadkowo. To jest konkretna procedura sprzedaży. Przychodzi klient po kanapkę, to trzeba go zapytać o to i o tamto. Jeśli odpowie tak, to Ty dopytujesz go o jeszcze coś innego, jeśli odpowie inaczej, to ripostujesz innym pytaniem.

Skala zamówienia już jest w ten sposób zwiększona. Znacznie zwiększona.

I właśnie o to chodzi. To musisz mieć zrobione w swoim biznesie.

Teraz pytanie – jak to zrobić?

Spisuj po prostu wszystko po kolei. Wszystko, co się dzieje. Polecam Ci do tego dwa konkretne narzędzia: gliffy.com oraz lucidchart.com. Obie rzeczy działają bardzo podobnie. Masz boczne menu, z którego przesuwasz różnego rodzaju kwadraciki, akcje, rozgałęzienia. Bardzo proste, bardzo intuicyjne 🙂

I na dzisiaj to tyle. Jeżeli podobał Ci się ten materiał, to zrób proszę to co zwykle (bo prawda, że zwykle to robisz?):

wbij kciuka w górę, zostaw komentarz.

Na dzisiaj to wszystko, do zobaczenia jutro o szóstej trzydzieści!

5/5 - (3 głosów)
Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Bartłomiej Jakubowski
Bartłomiej Jakubowski
7 lat temu

Bardzo inspirujący wpis.

Procedury to jak instrukcja obsługi firmy. Bez niej oczywiście firma bedzie działać, ale jak zacznie dymić to taka instrukcja będzie na miarę złota.

Stworzenie książki procedur pomoże szybko wdrażać nowych pracowników oraz zmniejszyć zaangażowanie w podstawową działalność firmy.

Miron Wojnowski
Miron Wojnowski
7 lat temu

Co do tego McDonalda: Jak już kiedyś pisał Piotr Majewski, w zestawach jest też to, że zysk na frytkach czy napoju jest o wiele większy niż na podstawowej kanapce. 🙂

Radosław Salak
Radosław Salak
7 lat temu

Warto przeczytać książkę Mit przedsiębiorczości.
Co do procedur to bardzo fajna sprawa, wcześniej pracowałem w firmie motoryzacyjnej i mieliśmy bardzo dużo ich, wiadomo ten biznes stoi wysoko obecnie robię w innej, gdzie do procedur daleka droga i powiem szczerze brakuje mi ich. Praca była o wiele lepsza i wydajniejsza.