8 najważniejszych filarów skutecznej prezentacji

Technologia się zmienia, sposób spędzania wolnego czasu się zmienia, wartości się zmieniają i ludzie także. Dzisiaj kobiety mają takie same prawa jak mężczyźni, a dzieciaki mają możliwości o jakich poprzednim pokoleniom nawet się nie śniło.

Żyjemy w erze potężnych zmian. Są jednak podmioty, które od wielu już lat nie podlegają fluktuacjom. Jednym z takich podmiotów jest sprzedaż.

Politycy, którzy chcą przekonać do siebie wyborców muszą umiejętnie sprzedać swoje wizje i poglądy. Producenci sprzętu komputerowego muszą rozpalać w ludziach rządzę posiadania nowej maszyny, która będzie jeszcze szybsza, wydajniejsza i z większą ilością pamięci.

Twórcy kosmetyków sprzedają zmieniającą się wizję idealnej kobiety, aby cały czas napędzać koniunkturę.

Sprzedaż jest wszędzie – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Zawód sprzedawcy od wielu już lat jest najlepiej opłacanym zawodem na świecie.

Co różni najlepszych sprzedawców od tych, którym idzie “jako tako”?

Co robią mistrzowie sprzedaży, że potrafią przekonać klienta do oferowanego produktu?

Robią to, co każdy inny handlowiec zrobić musi – prezentację.

Zapytasz być może: “Skoro każdy to robi, to dlaczego nie każdy osiąga znakomite wyniki?”

Bo nie chodzi tylko o to CO trzeba zrobić, ale także JAK.

Kiedy weźmiesz pod lupę przemówienia najlepszych mówców, prezenterów i sprzedawców, to znajdziesz w nich osiem kluczowych punków. Zastosowanie tych wskazówek w praktyce zaowocuje tym, że ludzie przed którymi przyjdzie Ci występować będą żywiołowo reagować na każde Twoje słowo.

1. Napisz chwytliwy nagłówek.

Dobry nagłówek to podstawa. Tą zasadę potwierdzi każdy dziennikarz, copywriter i infomarketer. Najlepsi marketerzy badają skuteczność nagłówków i to, co z pozoru wydaje się mało znaczące ma zupełnie inne odzwierciedlenie w statystykach.

Fachowo napisany nagłówek sprawia, że więcej osób otwiera maile. Sprawia, że więcej osób czyta ofertę, a co za tym idzie rośnie procent tych, którzy sięgają po portfel.

Dobry nagłówek jest jak drzwi wejściowe – mogą być ładne, nowoczesne, mogą mieć ciekawą klamkę i czystą wycieraczkę u ich podnóża. Drzwi mogą być także stare, brudne, podrapane, a wycieraczka będzie śmierdząca.

Próg których z wymienionych drzwi chętniej byś przekroczył? Niech no zgadnę – pierwszych?

Zawodowcy piszą po kilkadziesiąt nagłówków zanim wybiorą ten właściwy. Łapiący za serce nagłówek powinien znajdować się nie tylko w mailach i artykułach, ale także w prezentacjach.

Nagłówek musi komunikować tę myśl, z którą chcesz zostawić widownię.

Poniżej udostępniam linki do znakomitych i DARMOWYCH materiałów, które pomogą Ci pisać lepsze nagłówki:

1. Chris Garrett – 102 Headline-Writing Formulas – darmowy ebook, w którym znajdziesz 102 gotowe do zastosowania szablony.

2. Brian Clark – How to Write Magnetic Headlines – seria artykułów, które wyjaśniają pisanie nagłówków od strony teoretycznej.

.

2. Stwórz deklarację emocjonalnego zaangażowania.

Zapewne miałeś okazję słuchać nudnych prezentacji pełnych tabel, cyferek, wykresów i fachowego słownictwa. Pewnie zdarzyło Ci się również słuchać takich wystąpień, po których długo nie potrafiłeś dojść do siebie.

Wiesz kiedy ktoś jest tylko osobą prezentującą pewne dane, a kiedy mówi osoba, która omawia sprawy będące jej prawdziwą pasją. Jak to śpiewał Kuba Sienkiewicz z Elektrycznych Gitar: “To widać, słychać i czuć”.

Jeżeli chcesz aby Twój entuzjazm zaraził publiczność, to poświęć kilka minut na dokończenie zdania:

“Ten produkt / firma / usługa budzi mój entuzjazm ponieważ……”

Następnie w swoim wystąpieniu używaj słów, które dopisałeś powyżej. Jeżeli będą to słowa szczere i płynące z serca, to uwierz mi, że Twoje prezentacje nabiorą innych barw.

.

3. Sporządź trzy główne myśli.

Każda prezentacja, która ma zostać zapamiętana przez słuchaczy powinna zawierać trzy główne myśli. Dlaczego tylko trzy? Ludzka pamięć ma pewne ograniczenia i lepiej wypuścić widza z trzema ideami, które zapamięta i przemyśli niż bombardować go wieloma informacjami, które zostawią tylko powierzchowne ślady w jego pamięci.

Stwórz trzy zasadnicze filary, które łatwo zapadną w pamięć i wokół nich zbuduj swoje wystąpienie.

.

4. Używaj metafor i analogii.

Metafory i analogie, to narzędzia, z których bardzo chętnie korzystają agencje reklamowe. Ten sposób komunikacji powoduje, że przekaz staje się prostszy, a przez to bardziej zrozumiały.

Metafora, to powiązanie rzeczy, które pozornie nie mają ze sobą nic wspólnego. W biznesie i polityce często słyszy się metafory wojenne i sportowe. Kilka przykładów:

“Jesteśmy na finiszu kampanii”

“To już ostatnie metry”

“Naszą tajną bronią będzie…”

“Zdobyliśmy przewagę już na starcie”

“Trzeba walczyć do ostatniego gwizdka”

W reklamach telewizyjnych pastę do zębów przyrównuje się do morskich fal, odporność organizmu ukazana jest za pomocą bańki mydlanej, a wzdęcia zobrazowane są za pomocą wielkiego balonu.

Silnym narzędziem retorycznym jest “kuzynka” metafory czyli analogia. Analogia, to najprościej rzecz ujmując podobieństwo między porównywalnymi cechami dwóch rzeczy.

Analogią, którą z pewnością słyszałeś jest np. ta: “procesor, to mózg komputera”.

Osobiście z metafor i analogii korzystam czasami przy pisaniu artykułów (patrz punkt 1 i odniesienie do drzwi), oraz  stosuję je w trakcie kursów. Uczę jak to wykorzystywać do szybkiej nauki. Korzystając z tych środków lingwistycznych łatwo można zapamiętać zjawiska fizyczne, chemiczne i ekonomiczne, ale… metafory w nauce to temat na osobny artykuł.

Jeżeli Twoje metafory i analogie będą trafne, to słuchacze zapamiętają je tak dobrze, jak własne imię.

.

5. Rób demonstracje.

Frank Bettger w książce “Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie” opisywał sytuację jak jeden z handlowców zajmujących się sprzedażą szyb pozostawił daleko w tyle kolegów z firmy. Na konferencji podsumowującej rok wręczono mu nagrodę i zapytano co takiego robi, że jego sprzedaż cały czas jest na takim wysokim poziomie.

Odpowiedział mniej więcej coś takiego: “Kładę kawałek szyby na biurku klienta i walę w nią młotkiem. Klient widzi na własne oczy jak nasz produkt sprawdza się w praktyce.”

Z tej samej metody korzystają sprzedawcy super-hiper garnków, odkurzaczy, filtrów wodnych, materacy itp. Miałeś kiedyś w domu demonstrację Zeptera, Rainbowa albo czegoś w tym stylu? To doskonale wiesz co mam na myśli 🙂

Dlaczego demonstracja jest tak skuteczna? Bo widzowie, klienci i partnerzy biznesowi widzieć to, co oferujesz w akcji – chcą to zobaczyć, dotknąć i doświadczyć.

.

6. Pokazuj partnerów.

Pozyskałeś do projektu dużego i znaczącego partnera? Zaproś go do prezentacji! Możesz połączyć się z nim za pomocą Skypa lub zaprosić go na scenę jak jest taka możliwość.

Steve Jobs w 2005 roku ogłosił, że do sklepu iTunes trafią wszystkie płyty Madonny. Po chwili Madonna pojawiła się na telebimie i przez chwilę rozmawiała z Jobsem o ich współpracy.

Jobs chętnie dzielił scenę z tymi, których obecność umacniała markę Apple.

Wykonując taki krok pokazujesz, że Twój projekt już komuś się spodobał na tyle, że postanowił go wesprzeć. To zawsze pomaga zdobyć nowych zwolenników.

.

7. Zamieszczaj opinie i rekomendacje.

Badania potwierdzają, że w społeczeństwie tylko kilka procent ludzi tzw. testerami. To ludzie, którzy kupują nowości rynkowe. Ta grupa kształtuje dalsze opinie i mogą sprawić, że produkt stanie się niezwykle popularny, ale mogą także przyczynić się do jego całkowitej porażki.

Ludzie z tej grupy nagrywają recenzje i wrzucają je na Youtube, piszą o produktach na swoich blogach i dzielą się opiniami na portalach społecznościowych.

Jako mały przedsiębiorca nie musisz czekać, aż klienci sami wystawią Ci opinie i zadziała poczta pantoflowa. Sam możesz wykreować to działanie udostępniając określoną pulę produktów za darmo. Jedyny warunek jest taki, że osoba korzystająca z okazji napisze później swoją opinię na temat produktu lub usługi i pozwoli Ci na jej wykorzystanie.

Potencjalni klienci chcą usłyszeć historie dowodzące, że produkt się sprawdza. To dlatego w Telezakupach występują panowie Kazik, Stefan i Marian opowiadający jak dzięki gumowej opasce za jedyne 230zł przestali mieć migrenowe bóle głowy 😀

Potęgi opinii doświadczyłem przy premierze mojego ebooka. Napisałem wiadomość, że rozdam kilka egzemplarzy za free w zamian za opinie. Panowie dotrzymali słowa i w całości zamieściłem opinie na łamach wpisu. Ten krok spowodował, że w pierwszych dniach po premierze ebook sprzedawał się fenomenalnie.

Opinie klientów mogą być w formie tekstowej, audio lub video. Jeszcze lepiej jak podczas prezentacji na żywo możesz zaprosić na scenę zadowolonego z Twoich usług klienta.

.

8. Korzystaj z video.

Prezenterów włączających video do  prezentacji jest bardzo niewielu. Co powinno znaleźć się w dołączonym klipie? Może to być: reklama, wypowiedzi pracowników, pokaz produktu, demonstracja albo rekomendacje klientów.

Klip video dołączony do prezentacji powinien mieć co najwyżej trzy minuty. Pamiętaj, że video ma być tylko dodatkiem do prezentacji, a nie prezentacją.

Wymienione wyżej wskazówki mogą wyróżnić Twoją prezentację i sprawić, że słuchacze na dłużej Cię zapamiętają.

Więcej wskazówek na to jak przemawiać, żeby zachwycić publikę znajdziesz w książce autorstwa Carmine Gallo “Steve Jobs: Sztuka Prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością”.

Książka ukazała się nakładem wydawnictwa ZNAK i jest jedną z kilkunastu pozycji serii “Punkty Przełomowe”.

8 najważniejszych filarów skutecznej prezentacji
4.8 (95.64%) 78 votes

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o
Karolina
Gość

Dlaczego do mnie? Ponieważ byłaby to okazja do kontaktu. Nie wiem czy odważę się kiedykolwiek do Ciebie napisać. Chciałabym się uczyć od Ciebie organizacji czasu i zadań. Jesteś człowiekiem, od którego można się wiele nauczyć i przypuszczam, że podzielił byś się swoim doświadczeniem. Książka, nie tylko powiększyła by moją biblioteczkę, ale też pomogłaby mi udoskonalić moje prezentacje, znaleźć wszelakie niedociągnięcia.

Kim jestem? Studentką na finiszu. Swoje pierwsze kroki stawiałam w dziennikarstwie, a teraz przyszedł czas na public relations. A umiejętność robienia dobrych prezentacji będzie nieodłączną częścią mojej przyszłej profesji.

Pozdrawiam z nadzieją na dobre informacje 🙂
Karolina

hana
Gość
Bartku!Jestem studentka inzynierii biomedycznej i w tej dziedzinie zamierzam sie realizowac. Zainspirowana Twoim blogiem i blogiem Marcina Ujejskiego zaczelam zmieniac swoje przyzwyczajenia aby stac sie bardziej produktywna osoba. Po nitce do klebka, w moje rece trafila ksiazka Napoleona Hilla i to okazalo sie przelomowe w moim zyciu! Gdyby nie ta ksiazka, nie bralabym udzialu w konkursie na innowacyjny biznes. Przeszlam do kolejnego etapu na 5. miejscu na 27, jestem w trakcie szkolen, a w styczniu zamierzam otworzyc swoj wlasny biznes. Wiaze sie to w duzej mierze ze sprzedaza, a wiec i prezentacja. Steave Jobs jest jednym z moich autorytetow i… Czytaj więcej »
MARZANNA
Gość
Witaj,piszę w związku z konkursem… książka która jest w nim nagrodą baaardzo by mi się przydała, po prostu byłaby prezentem z nieba!W tej chwili staram się o dotację na rozpoczęcie działalności gosp.,właśnie piszę biznes plan. Sam udział w całym tym przedsięwzięciu, rekrutacja, szkolenia, konsultacje zaprowadziły mnie na nieznane lądy, bo jestem już paniusią po 50tce, a projekt dotyczy uruchomienia e-sklepu z platformą interaktywną… Tak tak, w dodatku jestem zupełnie zielona w informatyce, szczytem moich umiejętności było stworzenie bloga, ha ha ha! No cóż, czasy się zmieniają, narzędzia się zmieniają i jeśli chcę nadążać to muszę się uczyć; „Kto się nie… Czytaj więcej »
Jakub Królikowski
Gość
Czytając miałem niesamowicie mocne skojarzenie z jedną osobą i na koniec okazało się, że bardzo dobre 🙂Seria „Punkty Przełomowe” jest absolutnie genialna. Póki co na temat Jobs’a od nich czytałem „Być jak Steve Jobs” i o ile czuć na kilometr, że autor jest nieobiektywnym wyznawcą Apple i Jobsa, o tyle dalej czyta się dobrze i można wyciągnąć sporo dla siebie. Właśnie zbieralem się do zakupu tej ksiązki oraz „Sztuki Innowacji(…)”, więc a co, wchodzę w konkurs. Pytanie „kim jestem” strasznie mi się nie podoba ze względu na presupozycje, więc inaczej: zajmuję się rozwojem osobistym. Z tą różnicą od typowego „zajmowania… Czytaj więcej »
Adam Kopeć
Gość
Daj książkę mi Daj książkę mi, ponieważ dzięki niej wiedza na temat szybkiego czytania, technik pamięciowych i map myśli, dotrze szybciej i efektywniej do szerszego grona ludzi. Daj książkę mi, ponieważ dzięki niej uda mi się nakłonić więcej ludzi do rozwijania siebie i swoich umiejętności. Daj książkę mi, ponieważ dzięki niej uda mi się przekonać ludzi, że system edukacji jaki istnieje obecnie jest nie wystarczający i trzeba go zamienić na inny. Jestem trenerem szybkiego czytania i technik pamięciowych i wiem jak ważna, na mojej pozycji, jest dobra prezentacja. Wpływa ona bardzo na to jak dobrze ludzie wchłaniają i przyswajają wiedzę,… Czytaj więcej »
Krzysztof Łyżyń
Gość

Dziękuję

Jestem.

Krzysztof Łyżyń

Bartosz
Gość
Witam,Moim zdaniem Powinieneś dać tę książkę właśnie mnie, ponieważ zacząłem studiować dopiero i ostatnie wolne miesiące po maturze przeczytałem wiele książek związanych z biznesem, zarządzaniem i przemawianiem a tej książki wyżej wymienionej jeszcze nie miałem okazji czytać, a chętnie bym to zrobił, ponieważ uwielbiam postać pana Jobsa i jego fenomenalne metody sprzedażowe i marketingowe. Obejrzałem wiele filmików z jego wystąpień i naprawdę jest Wielki :). Chciałbym kontynuować moje nauczanie o sztuce przemawiania i prezentacji, a myślę że ta ksiazka zapewne mi w pewnym stopniu pomorze to osiągnąć.Jakiś poważnych argumentów to nie użyłem ale zawsze warto spróbować zaoszczędzić trochę kasy na… Czytaj więcej »
Irena Mierzicka
Gość

Bartku,ponieważ otwieram e-maile wyłącznie od Ciebie,(inne usuwam), korzystam z Twojej wiedzy i zawsze czułam,że coś się wydarzy, co pozwoli mi ruszyć z miejsca,(to ta ekscytacja,która mi dzisiaj towarzyszyła w trakcie czytania Twojego e-maila jest tego zwiastunem, gorąco w to wierzę),dlatego jestem przekonana,że ta książka powinna trafić do mnie, żebym dalej mogła pogłębiać swoją wiedzę i dzięki niej zaczęła zarabiać duże pieniądze,a może także pozyskiwać nowych współpracowników 😉

Damian
Gość
Hej, witam Cię serdecznie Bartku, witam Drodich Czytelników. Powiem Wam tak. Napiszę ten komentarz z dwóch powodów. Pierwszy, zainteresowała mnie ta książka, trafiła w mój „czuły punkt”, punkt z którym mam problem i chciałbym ją przeczytać, zastosować. Po drugie chcę od razu w praktyce zastosować wskazówki o których pisałeś wyżej, pisząc ten komentarz, zastosować przynajmniej kilka punktów. Przecież teraz też następuje między nami wszystkimi komunikacja. 3 Najważniejsze Powody do Przeczytanie książki „Steve Jobs: Sztuka Prezentacji” Po pierwsze, jestem licealistą, muszę dobrze zdać maturę z języka polskiego, z częśli ustnej, będę szedł na studnia nt. marketingu i sprzedaży. Myślę, że dokładne… Czytaj więcej »
Karolina
Gość

Kim jestem?
Jestem licealistką z głową pełną pomysłów, jestem człowiekiem ciągle szukającym odpowiedzi na to kim jest :), jestem dość reprezentatywną jednostką przewodzącą grupie (stąd m.in. moje zainteresowanie książką), jestem jedną wielką zagadką, której zapewne taka książka pomogłaby w rozwoju osobistym :)!

Jestem osobą, która chce tej książki

Dziękuję 🙂
Karolina

Artur K
Gość
Dlaczego jej potrzebuje?Od czasu do czasu prezentuje pomysły przed ludźmi. Zwykle grono od 5 do 10 osób.Nie mam problemów z wystąpieniami publicznymiale chcę żeby były one jeszcze lepsze abyw przyszłości nie mieć problemów z prezentowaniemrzeczy przed szerszym gronem. Dlaczego powinienem dostać ją właśnie ja ?Dlatego ,że oferuję sprawiedliwy kompromis.Przeczytam książkę w miesiąc i odeślę następnejosobie wskazanej przez Bartka licząc , że ona odeślę to kolejnej osobie z listy.Wzmocni to więzi między i pozwoli większejilości osób na zapoznanie się z materiałem.Jak komuś się bardzo spodoba to sobie książkę kupi i będzie do niej wracał.Jak pomysł wypali, a ludzie okażą się uczciwi… Czytaj więcej »
zawada.tv
Gość
Czytałem niedawno. Ciekawa pozycja kilku rzeczy można się nauczyć. Jobs był mistrzem marketingu i wystąpień publicznych (mimo ze na jednym ze swoich najbardziej znanych czytał z kartki) Niemniej wydaje mi się że ta książka nie wystarczy do stworzenia dobrej prezentacji, ponieważ jej autor skupił się na formie. Nie ma tam zbyt wielu pożytecznych rad dotyczących samego procesu doboru i organizacji treści (poza trój aktówka), czy np odpowiadania na pytania audytorium (często dużo trudniejszy moment niż samo prowadzenie prezentacji)Dlatego jako lekturę uzupełniającą a nawet nie, jako podstawę do której ta książka mogła by być lektura uzupełniającą polecam książki Berta Deckera i… Czytaj więcej »
Daniel Kowalski
Gość
Cześć:) Mam na imię Daniel. Jestem studentem 7 semestru na Politechnice Gdańskiej. Twoja propozycja bardzo mnie ucieszyła. Wiąże się z nią dość zabawna sytuacja, bo zanim skończyłem czytać Twój artykuł już zdążyłam sobie zapisać tytuł książki jako tą, którą mam zamiar kupić:)Uważam, że książka będzie mi szczególnie pomocna z kilku powodów. Pierwszy. Obecnie piszę pracę inżynierską i w związku z tym muszę zrobić dwie prezentacje na ten temat. Jak sam pisałeś dobrze przygotowana prezentacja to klucz do sukcesu.Ponad to zarabiam przygotowując szkolenia oraz newslettery w formie prezentacji dla firmy doradztwa finansowego. Tych prezentacji jest łącznie około 75 rocznie (26 szkoleń… Czytaj więcej »
Yaron
Gość
Kolejny ciekawy i przydatny wpis. Nie będę pytał czy lubisz pomagać ludziom bo gdyby było inaczej nie działałbyś w takiej tematyce 🙂 Nie będę przynudzał komentarzem długim jak antena z CB radia napiszę tylko, że skoro lubisz pomagać to jestem osobą, której na pewno pomoc( w postaci książki także) się przyda. Ogólnie nie obawiam się jakoś widowni i ludzi, prezentacje i tematy umiem omówić merytorycznie dobrze. Mam jednak wrażenie, że nie do końca umiem zainteresować słuchacza. Nie jest to tylko moje subiektywne odczucie bo po rozmowie z paroma osobami potwierdziłem swoje przypuszczenia. Choć jestem otwarty na sugestie i propozycje mam… Czytaj więcej »
goplaneczka
Gość

🙂 ja książki nie chcę.
cieszę się tylko, że zaczęły się pojawiać nowe wpisy 😀 dzięki

Copywriter
Gość

Witam!

Dzięki za ten obszerny artykuł, ponieważ informacje, który w nim znalazłem pomogły mi w przygotowaniu własnej prezentacji dotyczącej programowania na studia. Oczywiście z pomocą tego artykułu efekt był imponujący.

Pozdrawiam,
Daro

Kalina
Gość
Każda prezentacja wysokich lotów powinna mieć dobry podkład, bo ile można patrzeć na mówcę żeby samemu się nie zmęczyć? 😉 Era robienia prezentacji w power pointcie dobiegła końca 😛 Wszscy wiemy, jak bardzo nudna robi się prezentacja gdy docieramy do 20 slajdu – podkreślając fakt, że czytana ze slajdów prezentacja jest bardzo amatorska i nie przemawiaa w żaden sposób do publiki. W tym artykule jest info jak zrobić fajną prezentację w bezpłatnym programie Prezi ( http://brandpro.pl/w_czym_t… ) która „prezentuje się” na medal, nie męczy oczu odbiorcy i nie wybija z rytmu występującego 🙂 Jestem pewna, że każdemu mówcy przyda się… Czytaj więcej »
Vertex VTMaps
Gość

Najważniejsze to pamiętać, że prezentacja multimedialna ma być tylko dopełnieniem nasze prezentacji ustnej. Nie należy więc umieszczać w niej zbyt dużo tekstu a wszelkie informacje starać się przekazywać w jasny i czytelny sposób

Michał
Gość

Wszystkie te punkty nie mają sensu jeśli mówca nie ma charakteru. Co z tego, że ktoś ma epicką prezentację i zaprosi super gości sporo po prostu nie nauczył się jeszcze przemawiać i wciąż wrąca eee yyy aaa albo mówi jednym tonem…

Mirek
Gość

Pijesz do „Jesteś zwyciezcą” Piotra B. z Youtube. Mirek 🙂