„Za mało wiem, żeby uczyć innych” – A właśnie, że nie!

Podcast – odcinek #007

Niech zgadnę – masz ochotę ruszyć ze swoim kanałem w mediach społecznościowych, blogiem albo podcastem, ale ciągle wydaje Ci się, że za mało wiesz, żeby uczyć innych? 

Może jeszcze jeden kurs, jedna książka, może szkolenie u polecanego eksperta… A może to właśnie teraz jest już właściwy moment na to, żeby zacząć dzielić się swoją wiedzą z innymi?

Dziś odpowiem Ci na to pytanie. Spoiler alert: ta odpowiedź może Cię zainspirować do działania! Rozsiądź się więc wygodnie, zaparz herbatkę i…

Zapraszam do słuchania, oglądania (tę wersję polecam) lub czytania.

No i nie zapomnij pobrać prezentu! 🎁 Link znajdziesz na końcu tej strony.

Aby pobrać odcinek kliknij TUTAJ.

Wersja video

Wskazówka: klikając w koło zębate możesz wybrać prędkość odtwarzania i obejrzeć nagranie w przyspieszeniu.

Wersja tekstowa

Ile muszę wiedzieć, by zacząć dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem? Jak skutecznie przekazywać wiedzę?

Krótka odpowiedź na to pytanie brzmi: właściwy moment nie istnieje. Zacznij dzielić się więc swoją wiedzą… już od początku! 

Dłuższa odpowiedź? Stwórz takie miejsce w sieci, w którym będziesz układać sobie tę wiedzę, którą zdobywasz, dzieląc się nią jednocześnie z innymi. Ludzie zaczną obserwować Twój proces i zdobywać tę wiedzę razem z Tobą, podsuwając Ci nowe pomysły i dając cenny feedback. A im więcej będziesz wiedzieć, tym większym będziesz autorytetem w swojej dziedzinie. Coraz więcej osób będzie chciało korzystać z Twoich rad i nawet nie zauważysz, kiedy to Ty staniesz się ekspertem, od którego inni będą chcieli się uczyć!

Co zrobić, aby móc prowadzić szkolenia online, warsztaty i pisać ebooki? Kiedy będę wiedzieć, że jestem już ekspertem? 

Nigdy nie zdobędziesz całej wiedzy. Możesz w nieskończoność się uczyć, a i tak wciąż będą pojawiały się nowe badania, nowe publikacje czy nurty wiedzy.

My postrzegamy swoje kompetencje bardzo subiektywnie. Widzimy, ile jeszcze nie wiemy. Tymczasem ludzie widzą to, ile już wiemy i komu możemy pomóc. 

Nie będzie więc nigdy jednego momentu, w którym poczujesz pełną gotowość do działania i zdobędziesz pewność, że właśnie teraz masz wystarczająco dużo wiedzy, by dzielić się nią z innymi. Jedynym rozwiązaniem jest więc robić to bez względu na poziom, na jakim jesteś.

Podam Ci przykład – jeżeli ktoś jest doktorem chemii, to ma mniejszy poziom wiedzy od osoby z tytułem profesorskim, prawda? Jednocześnie wie o tej chemii znacznie więcej od studentów czy uczniów szkół średnich, z którymi śmiało może dzielić się swoją wiedzą. 

Zawsze są więc osoby na wyższym poziomie niż Ty i osoby na niższym poziomie niż Ty. A co za tym idzie – zawsze są osoby, które mogą czerpać od Ciebie wiedzę.

Jeżeli założymy więc, że jest 10 poziomów wiedzy, gdzie na poziomie 1 jest osoba, która nie wie nic, a na poziomie 10 mamy największego eksperta w swojej dziedzinie, to będąc na poziomie 7, możesz śmiało edukować osoby z pierwszych sześciu poziomów.

Gdzie szukać klientów? Komu mogę zaoferować swoją wiedzę? 

Moja społeczność i moi klienci to przede wszystkim firmy micro, małe oraz średnie. Od freelancerów, po organizacje zatrudniające kilkadziesiąt osób. 

I te firmy, na różnym etapie rozwoju, potrzebują różnej wiedzy.

Dlaczego nie mówię o dużych korporacjach? Bo to nie mój poziom i nie tworzę dla nich treści ani produktów. Nie mógłbym doradzać nikomu, jak zbudować holding, wejść na giełdę czy zaplanować ekspansję międzynarodową, bo nie posiadam jeszcze takiej wiedzy.

Mam jednak duże kompetencje i doświadczenie w tworzeniu produktów cyfrowych, przeprowadzaniu kampanii sprzedażowych czy budowaniu skutecznej listy mailingowej. Pracuję więc z firmami micro, małymi i średnimi, które tej wiedzy potrzebują.

Są takie aspekty biznesu, o których nie mam pojęcia i są takie, w których czuję się znakomicie, bo jestem w nich ekspertem. I tą ekspercką wiedzą mogę dzielić się ze swoimi klientami, którzy do tego poziomu wiedzy dążą, albo są na nieco wyższym, ale potrzebują nowej perspektywy czy wsparcia w swoich działaniach. 

Nie czekaj więc, a ktoś da Ci zielone światło do prowadzenia biznesu, aż powiesisz sobie na ścianie wszystkie imponujące certyfikaty, o które być może nikt nigdy nie zapyta. Zacznij działać tu, gdzie jesteś, z tym, co już masz.

A jeżeli potrzebujesz wsparcia i motywacji w działaniu, to znajdziesz je zarówno na moim blogu, jak i w moich mediach społecznościowych. Dzielę się tam często kulisami prowadzenia firmy, dobrymi radami biznesowymi i wynikami naszych klientów. Zaobserwuj, zasubskrybuj i… działaj!

Prezent do pobrania

Kliknij TUTAJ lub na miniaturę, aby pobrać mapę myśli, na podstawie której powstało nagranie

5/5 - (1 głosów)
Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments