18 powodów, dla których powinieneś mieć własnego bloga

Dlaczego warto prowadzić blog? Powodów zapewne jest tysiące jednak tutaj postanowiłem zebrać te, które mogą Cię przekonać do rozpoczęcia blogowej przygody (jeżeli jeszcze go nie masz) lub do dalszej pracy nad dziełem, które już powołałeś do życia.

Bo zdobycie każdego szczytu zaczyna się od pierwszego kroku. To on wymaga od nas najwięcej odwagi. Dlatego, jeśli po przeczytaniu tego artykułu będziesz już doskonale wiedział, dlaczego warto mieć bloga, ale nadal coś będzie Cię blokować przed przystąpieniem do działania, na pewno ucieszysz się z drobnego upominku, który dla Ciebie przygotowałem.

Mnóstwo skutecznych wskazówek dotyczących motywacji, produktywności i skupienia znajdziesz w ebooku: „Przestań jęczeń i weź się wreszcie do roboty”, którego udostępniam całkowicie bezpłatnie. Dostępny jest w formatach pdf, mobi, ePub. Jest także w wersji audiobooka, więc jest to idealne rozwiązanie do samochodu, do słuchania podczas biegania czy spaceru.

Aby pobrać ebooka kliknij tutaj.

 Jak zacząć przygodę z blogiem?

Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie bloga na własnym serwerze i pod własną domeną. To wymaga małych funduszy na początek i jest to opcja raczej dla tych bardziej zdecydowanych.

Jeżeli wahasz się czy blogowanie jest dla Ciebie skorzystaj z prowadzenia bloga na darmowych platformach. Jak uznasz, że to fajna sprawa przeniesiesz się na „swoje podwórko”.

Najpopularniejsze darmowe platformy to:

wordpress.com

blogspot.com

blox.pl

Polecam rozwiązanie numer 1, ponieważ po przejściu na własny serwer będziesz już obeznany z możliwościami jakie daje WordPress.

Skoro liznęliśmy sprawy techniczne, czas przejść do najważniejszej części. Przeczytaj uważnie każdy punkt i zanotuj te, które najbardziej do Ciebie przemawiają.

18 powodów, dla których powinieneś prowadzić własny blog

1.  Nie musisz być „techniczny”

Do prowadzenia bloga niepotrzebna jest znajomość html’a, php i innych języków związanych z projektowaniem stron. Jesteś w głównej mierze twórcą treści i na tym się koncentrujesz. Cała reszta już jest gotowa.

Jeśli skorzystasz z darmowych platform rejestracja jest dokładnie tak samo prosta jak zakładanie maila.

Jesteś prowadzony krok po kroku zatem poradzisz sobie nawet jeśli sprawy techniczne są dla Ciebie czarną magią.

2. Głos z pierwszej ręki

Jeżeli śledzisz branżę IT, to zauważ, jak wiele informacji zyskuje rozgłos w momencie gdy pojawią się na blogu firmowym.

Jak Google wprowadza jakieś zmiany, to tysiące notatek prasowych i wpisów na blogach ma w pierwszym akapicie zdanie brzmiące mniej więcej tak:

„Google na swoim oficjalnym blogu ogłosiło, że….”.

Zatem jeżeli jesteś politykiem, pisarzem, aktorem lub działasz społecznie, to za pomocą bloga możesz docierać do dziennikarzy, dementować plotki i ujawniać najnowsze projekty.

Wystarczy wspomnieć jak często swego czasu dziennikarze posiłkowali się tym, co na swoim blogu pisał Janusz Palikot, Ludwik Dorn, Wojciech Wierzejski (ten to dopiero był zabawny 😀 ) czy całkiem niedawno Marek Migalski.

Dzisiaj swoje blogi poza politykami piszą także podróżnicy , pisarze czy prezesi.

Oczywiście nie od razu Twój blog będzie czytywany przez dziennikarzy i komentowany w mediach, ale kto wie, jak się życie potoczy 😉

3. Budowa relacji

Blog nawiązuje relacje lepiej niż jakiekolwiek inne znane mi narzędzie. Ludzie czytają Twoje artykuły, komentują i wyrażają własne zdanie. Kiedy bierzesz udział w dyskusji pod artykułem umacniają się więzi pomiędzy Tobą, a komentującymi.

Komunikacja jest dwustronna i dzięki feedbackowi, jaki otrzymujesz od czytelników, wiesz jakie panują nastroje, co ludzie lubią czytać, co chętnie komentują, a przy których tematach brakuje odzewu. Tego brakuje na statycznych stronach.

Jako autor bloga masz prawo do moderacji komentarzy, ale jestem pod tym względem bardzo ostrożny. Lepiej się odnieść do wypowiedzi niż skasować krytyczny komentarz, bo to pokazuje, że nie chowasz głowy w piasek i jesteś gotowy do merytorycznej dyskusji.

Jeżeli jednak ktoś używa wulgaryzmów, bez żadnego uzasadnienia ubliża Tobie lub innym czytelnikom, spamuje lub pisze całkowicie nie na temat, to musisz pokazać takiemu „kowbojowi klawiatury” swoje miejsce. Inaczej w komentarzach zapanuje chaos.

Jednak pamiętaj, że Twój blog jest… Twój. To Ty powinieneś czuć się na nim dobrze. Dla przykładu, ja w regulaminie bloga dość dokładnie określiłem, jakich komentarzy nie będę tolerował. Zainspiruj się, jeśli chcesz 🙂

4. Google lubi blogi

Wyszukiwarki bardzo dobrze indeksują blogowe notatki. Dobry nagłówek, treść zawierająca słowa kluczowe, tagi i dużo dobrej treści sprawia, że znajdziesz się wysoko w rankingu bez konieczności pozycjonowania. Każdy post to osobna podstrona i jak piszesz regularnie, to dajesz sygnał dla Google, że Twój serwis rośnie.

Przyznam szczerze, że nigdy nie pisałem artykułów pod wyszukiwarki. Wolę pisać dla ludzi i Tobie radzę to samo. Wartościowa treść rozejdzie się po sieci na tysiące różnych sposobów.

Jak piszesz z pasją i wierzysz w to co robisz, to ludzie siedzący po drugiej stronie monitora zwyczajnie to czują.

Sam jak wchodzę na jakiegoś bloga i widzę słabej jakości treść, ale pierdylion święcących niczym choinka reklam, to zapala mi się czerwona lampa i wiem, że autor pisze nie z serca, ale dla kasy.

Takie podejście najczęściej skazane jest na porażkę i…

bardzo dobrze!!!

5. Badania rynku

Kiedy już wokół Twojego bloga zbierze się publiczność, możesz pytać ludzi jakie tematy ich najbardziej interesują, o czym chcą czytać, jakie są ich największe problemy. Odpowiedzi mogą Cię naprawdę zaskoczyć. Nie wspominając już o tym, że masz pomysły na artykuł na co najmniej kilka miesięcy.

W lutym przeprowadziłem badania, w których zadałem czytelnikom kilka pytań. Dowiedziałem się z nich, że:

  • 80% czytelników to mężczyźni
  • Najwięcej czytelników jest w przedziale wiekowym 18 -25 lat, kolejne miejsce zajmuje grupa 26-35 lat
  • 35% czytelników pracuje w branży IT
  • 40% to freelancerzy lub osoby łączące etat z dorabianiem na własną rękę
  • 73% nie prowadzi własnego bloga (mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu to się zmieni!)
  • Najchętniej ludzie chcą czytać, na drugim miejscu chcą video
  • Czytelnicy chcą, żebym najwięcej pisał o produktywności i motywacji
  • Na pytanie:  „Jaki jest Twój największy problem z produktywnością?” 80% odpowiedziało „odwlekanie/prokrastynacja/słomiany zapał”.

Jak myślisz, skąd wziąłem pomysł na ebooka i dlaczego jest tak chętnie kupowany przez programistów, grafików, webdevelopperów i inne osoby będące wolnymi strzelcami ? 😀

Mała uwaga: te badania były robione w 2010 roku. Dzisiaj i demografia i zainteresowania czytelników mocno się zmieniły.

6. Wzajemna nauka

Blogując, nie tylko przekazujesz swoje doświadczenie, ale także uczysz się od swoich czytelników. Ludzie będą podsyłać Ci tytuły warte przeczytania, filmy warte obejrzenia i sentencje warte refleksji.

Ponadto, Twoje artykuły mogą zostać uzupełnione o dodatkowe i bardzo wartościowe pomysły.

Kiedy napisałem artykuł „6 sposobów na stymulację mózgu” pojawiły się kolejne pomysły w komentarzach. Zrobiłem więc z tego kolejny artykuł „Jak stymulować mózg – pomysły czytelników :)”

7. Narzędzie promocji

Dobrze prowadzony blog może być wspaniałym narzędziem promocji. Tak się zastanawiam, ile osób kupiło ebooka ze względu na to, że znali mnie wcześniej? 🙂

Prawda jest taka, że ludzie kupują od tych których lubią, których znają, i którym ufają.

Polubią Cię, jak dasz im powód by wracali, a będą wracać, jak wniesiesz coś wartościowego do ich życia.

Oczywiście Twoje artykuły i punkt widzenia nie każdemu będzie odpowiadał i w ogóle nie powinieneś się tym martwić.

Kiedyś usłyszałem ciekawe porzekadło, które ogromnie zmieniło moje podejście do pisania:

„Nie jesteś zielonym dolarem, żeby każdemu się podobać”.

Miej swoje zdanie, broń swojej opinii i bądź jakiś.

Ludzie albo niech Cię uwielbiają, albo nienawidzą 🙂

Z moich obserwacji wynika, że w Polsce zwłaszcza małe biznesy wykorzystują blogi w miarę umiejętnie.

Wielkim korporacjom idzie to dość słabo. Zupełnie inaczej sprawa wygląda na zachodzie, gdzie wszystko kręci się wokół marketingu i ludzie wiedzą, jak go robić. Świetnym przykładem jest blog Boba Parsonsa, prezesa firmy hostingowej GoDaddy.

Filmiki zamieszczane przez Boba i jego ekipę są śmieszne i kontrowersyjne. Zasady sukcesu, o których mówi Bob, są powszechnie znane i dostępne w biznesowych poradnikach, ale trzeba przyznać, że sposób przekazania treści jest powalający 😀

8. Znajomości

Będąc blogerem stajesz się częścią pewnej społeczności. Poznajesz innych blogerów, nawiązujesz kontakty z czytelnikami i szybciej tworzysz znajomości z innymi osobami o podobnych poglądach, doświadczeniu i podejściu do życia.

Jak grasz na gitarze, to możesz zacząć o tym pisać. Poznasz innych pasjonatów gitary i być może wywiążą się z tego przyjaźnie na całe życie.

Sam tego doświadczyłem i gdyby nie blog, nie poznałbym wielu wspaniałych ludzi (zapewne jest ich więcej, ale do tej pory się nie ujawnili 😉 ).

9. Budowa listy mailingowej

Mimo rosnącej popularności Facebooka i innych portali społecznościowych, mail nadal pozostaje jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do komunikacji.

Lista mailingowa pozwala na wysyłanie spersonalizowanych wiadomości, co jest największym atutem email-marketingu.

Budowa listy nie jest łatwą sprawą, ponieważ ludzie są zapisani na wiele różnych newsletterów. Aby przebić się w tym tłumie najlepiej zaoferować coś wartościowego w zamian za pozostawienie swojego maila.

To może być ebook, nagranie audio lub video. U mnie jest to bezpłatny ebook, oraz audiobook:

„Przestań jęczeń i weź się wreszcie do roboty” zapraszam do pobrania

10. Status eksperta

Nie mów i nie pisz o tym, że jesteś ekspertem – pokaż to. Publikuj dobre artykuły, nagrywaj ciekawe filmy i dawaj jeszcze więcej wartości.

Zapewne są tematy, w których jesteś zorientowany lepiej niż 99% ludzi wokół Ciebie, więc dziel się tą wiedzą.

Dzisiaj coraz mniejszą wagę przykłada się do tytułów naukowych, a nacisk przechodzi na umiejętności i praktyczną wiedzę.

Kilka przykładów:

Dorota Świątkowska – prowadzi blog Moje Wypieki, gdzie podaje przepisy na babki, bułeczki, serniki i inne pyszności. Ma ogromną publiczność, a jej fanpage w tej chwili obserwuje prawie 14tys. osób.  Dorota wydała także książkę „Moje Wypieki”.

Grzegorz Marczak – prowadzi blog Antyweb.pl. Grzegorz opisuje co się dzieje w Polskim i światowym internecie. Grzegorz jest zapraszany jako juror do różnych konkursów, a jego blog stał się bardzo opiniotwórczy.

Leo Babauta – wiele osób uznaje Leo za największego eksperta od produktywności. W cztery lata jego blog: ZenHabits.net osiągnął liczbę ponad 200 tysięcy czytelników.

Timothy Ferriss – Tim jak każdy ekspert zaczynał od zera. Osiągnął sławę, wolność finansową, niezależność od lokalizacji, a jego książki zajmują czołowe miejsca na liście bestsellerów New York Times’a. Jego blog na temat lifestyle design’u jest jednym z najczęściej odwiedzanych blogów na świecie!

Trent Hamm – Prowadzi blog TheSimpleDollar.com. Trent w 2006 roku był człowiekiem pogrążonym w długach. Zaczął uczyć się inteligencji finansowej, dzielił się swoją wiedzą na blogu i dzisiaj jest cenionym ekspertem od spraw osobistego budżetu.

Bartek Popiel – Trochę dziwnie się z tym czuję, ale bardzo często w mailach znajduję zdania: „Ty jako ekspert…”, „Mam pytanie do Ciebie jako eksperta…” itp.

Jestem normalnym facetem, który zajmuje się tym, czym się zajmuje, bo to lubi.

Piszę artykuły, nagrywam video i ludzie uznali, że jest to na tyle dobre, by uznać mnie specjalistą od efektywnej nauki.

Mała rada: Nie rób z siebie „guru” czy nie wiadomo kogo. Wykonuj dobrze swoją robotę, a ludzie sami uczynią Cię ekspertem.

11. Książka

Jeżeli Twój blog poświęcony jest konkretnej tematyce, nic nie stoi na przeszkodzie, aby odpowiednio skompilować, przeredagować i wydać artykuły w postaci książki lub ebooka.

Książka, poza dodatkowym dochodem, daje znacznie więcej: podnosi społeczny prestiż i otwiera wiele drzwi.

W taki sposób swoje książki i ebooki napisali: Steve Pavlina, Trent Hamm, Leo Babauta czy Dorota Świątkowska.

Możesz też napisać coś całkowicie nowego, ale związanego tematycznie z Twoim blogiem. Tak zrobił Tim Ferriss, Guy Kawasaki i mnie również ta opcja bardziej przypadła do gustu.

12. Pomoc

Blog możesz prowadzić także z powodu chęci niesienia pomocy innym. Jeżeli przeszedłeś przez jakieś problemy lub jesteś w czymś dobry, podziel się wiedzą z ludźmi. To naprawdę może zmienić ich życie.

W internecie są blogi ludzi, którzy opisywali swoją walkę z rakiem lub białaczką. Sądzę, że ich lektura może być bardzo wspierająca dla osób, które walczą z takimi chorobami.

W USA jest cała społeczność blogujących matek, które doradzają innym mamom jak zarządzać domem, budżetem, jak sprytnie robić zakupy, gotować, wyszykować dzieci do szkoły, a przy tym wyglądać sexy 🙂

13.  Nie wiesz co robić w życiu

Jeżeli zadajesz sobie pytanie: „co robić, gdy nie wiem, co chcę w życiu robić?”, to zacznij pisać o tym blog. Zapewniam Cię, że takie pytanie zadaje sobie każdego dnia miliony osób.

Zacznij testować życie: podejmuj się różnych prac, bywaj na różnych uczelniach, podróżuj, rób wywiady, rozmawiaj z różnymi ludźmi i eksploruj życie, aż w końcu znajdziesz coś, w czym całkowicie się zakochasz.

To będzie moment kiedy pytanie: „co mam w życiu robić?” odejdzie w niebyt.

14. Lubisz uczyć

Być może jesteś nauczycielem, wykładowcą lub trenerem i chcesz edukować większą ilość ludzi niż ta, z którą masz możliwość pracować w uczelnianych murach lub na sali szkoleniowej.

Pisanie bloga pozwoli Ci na zamieszczanie dodatkowych materiałów dla Twoich uczniów i dzielenie się materiałami znalezionymi w sieci.

Świetnym przykładem blogującego nauczyciela jest Leslie Samuel, który uczy biologii na Karaibach i jest twórcą bloga: interactive-biology.com..

15. Bądź na bieżąco

Wiedza przyrasta w zastraszającym tempie każdego dnia. Chcąc być na bieżąco w swojej branży, nieustanna nauka to już nie tylko dobra wola, ale konieczność.

Jednak czytanie to jedno, a zapamiętanie to drugie. Jedną z najlepszych i zarazem najprostszych technik pamięciowych jaką znam jest nauczenie kogoś innego tematu, który sam chcesz zapamiętać.

Zatem, jeżeli chcesz dominować w swojej niszy i cały czas się rozwijać, to prowadzenie bloga będzie ogromnie pomocne.

16. Wykorzystanie wolnego czasu

Spędzasz za dużo czasu przed telewizorem, przeglądając Facebooka, Youtube czy Wykop? Zacznij zamiast tego dzielić się wiedzą na blogu!

17. Poprawa pisania

Studiujesz dziennikarstwo i chcesz poprawić swój warsztat? Chcesz dobierać słowa w taki sposób by oddziaływać za ich pomocą na czytelnika tak, jak pilot steruje samolotem siedząc za kokpitem samolotu?

A może po prostu jesteś uczniem lub studentem i pisanie wszelkiego rodzaju rozprawek, esejów i referatów jest Twoją piętą Achillesa?

Jeżeli choć raz odpowiedziałeś TAK, to oznacza, że powinieneś zacząć prowadzić własny blog. Z czasem wyrobisz swój niepowtarzalny styl i pisanie wszelkiego rodzaju prac pisemnych będzie bułką z masłem.

18. Dodatkowy dochód

Pisz dla ludzi, dawaj wartość, odpowiadaj na maile i komentarze, a sprzedaż i zarabianie będzie efektem ubocznym. A możliwości monetyzacji bloga jest od groma: możesz napisać książkę, zrobić kurs, dawać konsultacje, organizować szkolenia i warsztaty, możesz współpracować z firmami, robić testy sprzętów lub usług, otworzyć własny sklep internetowy i wiele, wiele innych rzeczy.

Mam nadzieję, że te 18 powodów dały Ci trochę do myślenia 😉

18 powodów, dla których powinieneś mieć własnego bloga
4.8 (96.11%) 72 votes