Jak wycenić kurs online (lub inny produkt cyfrowy)?

Podcast – odcinek #015

A ile to kosztuje? – to pytanie sprawia, że wielu początkujących przedsiębiorców oblewa się zimnym potem, bo przecież o pieniądzach się nie rozmawia, a już na pewno niełatwo mówi się o tych, które chce się od kogoś wziąć.

Dlatego warto wiedzieć, jak wyceniać swoje produkty, żeby umieć tę cenę uzasadnić.

Jeżeli nie masz pewności, ile powinien kosztować Twój produkt, by klienci czuli, że to dobra cena za wartość, którą otrzymują i żeby jednocześnie firma przynosiła zysk… to mam dla Ciebie dobrą wiadomość.

To jest znacznie mniej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać. Wystarczy przeanalizować kilka czynników, które na tę cenę wpływają.

Jakich? Odpowiedź znajdziesz poniżej!

A czego dowiesz się z tego nagrania?

✅ Jakie dane brać pod uwagę w trakcie wyceny?

✅ Jakie są zalety niskiej ceny?

✅ Jakie są zalety wysokiej ceny?

✅ Poznasz moje 5 wskazówek na wycenę kursu online

✅ Polecę Ci, co warto zrobić na starcie.

Zapraszam do słuchania, oglądania (tę wersję polecam) lub czytania.

No i nie zapomnij pobrać prezentu! ? Link znajdziesz na końcu tej strony.

Aby pobrać odcinek kliknij TUTAJ.

Wersja video

Wskazówka: klikając w koło zębate możesz wybrać prędkość odtwarzania i obejrzeć nagranie w przyspieszeniu.

Wersja tekstowa

Jak wyceniać produkty cyfrowe?

Przy wycenianiu swoich produktów musisz wziąć pod uwagę dwa rodzaje czynników. Te, które dotyczą ogólnych zasad ustalania cen oraz te, które odnoszą się bezpośrednio do Ciebie oraz Twojego produktu. 

Zacznijmy więc od czynników ogólnych, które mają wpływ na cenę produktu:

grupa docelowa – znając swoją grupę docelową (a to jest niezbędne przy tworzeniu dopasowanych do niej produktów), musisz ustalić, jaką kwotę te osoby będą w stanie zapłacić i w jakim stopniu oferowana przez Ciebie wartość realnie może zmienić ich życie,

zapotrzebowanie na rynku – odpowiedz sobie na pytanie, czy ludzie potrzebują takiego produktu i czy jest to wiedza, za którą w tym miejscu i czasie będą chcieli zapłacić, 

specjalizacja – produkty wysokospecjalistyczne mogą być wyceniane wyżej niż produkty o dość ogólnej tematyce, które mają już dużą konkurencję na rynku,

format produktu – ta sama wiedza zawarta w książce może być drożej sprzedana, jeżeli przeniesie się ją do kursu video: podzielonego na lekcje, zadania, materiały wizualne oraz np. grupę wsparcia na Facebooku,

czas trwania – w przypadku kursów online, dłuższy czas trwania może uzasadniać wyższą cenę. Podobnie w przypadku książek: te bardziej obszerne i wyczerpujące temat mogą być droższe niż te, w których podobne zagadnienia zebrano tylko w skondensowanej pigułce,

zaangażowanie czasowe – wyceniając swój produkt, weź pod uwagę nie tylko czas spędzony na jego tworzeniu, ale też czas poświęcony na jego obsługę. Jeżeli tworzysz np. kurs online i jesteś do dyspozycji uczestników kursu w trakcie przerabiania go, to uwzględnij w cenie swoje późniejsze zaangażowanie,

ile to jest warte dla klienta – dowiedz się, na jaką kwotę klient wycenia rozwiązanie tych swoich problemów, dla których powstał Twój produkt. Dzięki temu łatwo sprawdzić ile może zaoszczędzić lub zyskać później w swoim biznesie,

ceny konkurencji – sprawdź, jak wyceniane są kursy online (bądź inne produkty cyfrowe, które tworzysz) w Twojej branży.

I to by było na tyle! 

A skoro ogólne czynniki wpływające na ceny produktów mamy już za sobą, to pora skupić się na Tobie i Twoim produkcie.

Jak wycenić swoją pracę włożoną w przygotowanie kursu online?

Jest pięć rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę:

1️⃣ czas – odpowiedz sobie na pytanie, ile czasu zajęło Ci zdobycie całej tej wiedzy, którą dzielisz się w swoim kursie lub produkcie, a co za tym idzie: ile czasu zaoszczędzi klient,

2️⃣ koszty zdobycia wiedzy – ustal, ile Cię to kosztowało, żeby tę wiedzę zdobyć (studia, szkolenia, kursy, mentoring, książki… etc.),

3️⃣ transformacja, którą ten produkt wywoła w życiu klienta – to może być sukces w karierze, większe zarobki, podniesienie jakości życia, lepsze relacje lub nowe kompetencje,

4️⃣ budżet na marketing – nieważne, jak dobry jest Twój kurs czy produkt cyfrowy. Sam się nie sprzeda. Musisz więc określić jego cenę tak, żeby pokryła wydatki na promocję,

5️⃣ warianty płatności – warto zaoferować kilka pakietów cenowych, które można opłacić na kilka sposobów: płatność jednorazowa lub płatność w transzach, gdzie im mniej płatności, tym korzystniejsza cena.

Tutaj wjeżdża wujek Bartek dobra rada: zwróć uwagę na to, że często twórcy kursów online oferują trzy pakiety, gdzie pierwszy jest podstawowy, drugi optymalny, a trzeci jest niezwykle prestiżowy. Paradoksalnie, wcale im wtedy najbardziej nie zależy na sprzedaży tej najdroższej opcji. Po prostu na jej tle dwie pierwsze wydają się dużo korzystniejsze.

Gdy już zawęzisz opcje cenowe swojego produktu, prawdopodobnie nie będzie to jeden złoty strzał, ale… widełki cenowe. I tu pojawia się pytanie:

Jak ustalić dobrą cenę dla produktów cyfrowych? Niska czy wysoka cena?

Możesz wystartować z najniższego pułapu cenowego albo postawić na najwyższą możliwą cenę.

Zalety niskiej ceny:

✔️ każdy może sobie na ten produkt pozwolić,

✔️ skracasz drogę zakupową, bo przy niskich cenach klienci nie zastanawiają się długo nad zakupem i łatwiej podejmują decyzję,

✔️ to dobry wybór dla Twojej reputacji. Jeżeli w niskiej cenie sprzedasz naprawdę rewelacyjny produkt, który da klientom większą wartość niż oczekiwana, to przy kolejnych produktach zaufają Ci dużo chętniej i szybciej.

Zalety wysokiej ceny:

✔️ trafiasz do klientów zdecydowanych i świadomych swoich oczekiwań, którzy wiedzą już, ile taka wiedza jest warta i są gotowi za nią zapłacić,

✔️ klienci, którzy płacą więcej, zazwyczaj są mniej problematyczni, wymagający i roszczeniowi,

✔️ wyższa cena wpływa na wyższe zaangażowanie przy przerabianiu danego kursu bądź innego produktu cyfrowego,

✔️ przy większych możliwościach finansowych możesz oferować większe wsparcie.

A jeżeli myślisz sobie teraz, że: dobra, dobra, dużo cennej teorii, ale rzuć żeż Bartek jakimś konkretnym przykładem, to proszę bardzo:

Gdybym wyceniał dziś swój pierwszy kurs online, wystartowałbym z niższego pułapu cenowego. 

Mogąc wziąć za taki kurs spokojnie 1000 zł, w pierwszej edycji sprzedawałbym go za 500-700 zł. Zrobiłbym tak dlatego, że zależałoby mi wtedy przede wszystkim na tym, by sprzedać tego kursu jak najwięcej. 

Powód jest prosty: im więcej kursantów, tym większy feedback. Dostaję więc informację zwrotną od wielu osób na temat tego, co w tym kursie działa, co można ulepszyć, a czego zupełnie można się pozbyć kosztem czegoś innego.

W ten sposób ci pierwsi kursanci mają więc kurs w niższej cenie, a ja dzięki nim mam możliwość, żeby ten kurs udoskonalić i… w kolejnych edycjach sprzedawać go już w wyższej cenie.

A mogę tę cenę podnieść, bo startując z niższego pułapu cenowego, zostawiłem sobie miejsce na podwyżki.

I to jest rada, która idealnie to wszystko podsumowuje – zostaw sobie miejsce na rozwój i otwórz się na feedback. Nie musisz od razu sprzedać całej swojej wiedzy w najwyższej możliwej cenie. Jak mówi znane przysłowie: “nie od razu biznes zbudowano” 🙂

Zaproszenie

A jeśli to nadal dla Ciebie za mało, to zapraszam po jeszcze więcej na pokład kursu ''Liczy Się Zaangażowanie''!

Dzięki kursowi “Liczy Się Zaangażowanie” zyskasz:

✅ Nowe, wewnętrzne źródło klientów, którzy będą wracać po więcej i kupować.

✅ Mocną pozycję w swojej niszy. Jako ktoś, kto dostarcza wysoką JAKOŚĆ… a nie tylko sprzedaje. 

✅ Więcej pieniędzy. Zadowoleni klienci będą polecać Twoje kursy kolejnym osobom.

✅ Szansę na wyróżnienie się. Wyróżnisz się w oceanie byle jakich kursów, które teraz  zalewają polski rynek. Dzięki temu klienci przyjdą do Ciebie (zamiast do konkurencji).

✅ Święty spokój. Przestaniesz być niewolnikiem Gigantów Reklamowych. Nawet jeśli dostaniesz bana na FB czy Google, to nie wpadniesz w kryzys.

✅ 1000 wiernych fanów – szybciej od konkurencji. Inwestujesz w dźwignię, dzięki której klienci będą wracać i dużo szybciej rozwiniesz swój biznes. 

 

>> Pełną ofertę przeczytasz  TUTAJ <<

Materiały bonusowe

Mapa Myśli

Kliknij TUTAJ lub na miniaturę, aby pobrać mapę myśli, na podstawie której powstało nagranie

Mapa myśli

 

Oceń ten wpis
Subskrybuj
Powiadom o
guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
Lepiej mieć tanie czy drogie produkty? - Liczy się Wynik
1 rok temu

[…] Artykuł “Jak wycenić kurs online (lub inny produkt cyfrowy)?” […]