PREZENT – Matryca konkurencji

Dobry wieczór!

Dziękuję za udział w webinarze i już spieszę z dostarczeniem Ci wszystkich obiecanych prezentów 🙂

Poniżej znajdziesz dwa nagrania na temat Matrycy Konkurencji wykorzystywanej przy okazji wdrażania Strategii Błękitnego Oceanu. Jest to materiał, który bez wątpienia pozwoli Ci wybić się spośród konkurencji. Dzięki niemu masz szansę wypracować wyróżniki swojej oferty pozwalające na wypozycjonowanie się w taki sposób, że Twoja konkurencja – obserwując Twoje działania – nie będzie wiedziała co się dzieje 🙂

Pod nagraniem znajdziesz również wersję tekstową.

Zanim jednak przejdziemy do wideo, gorąco zapraszam Cię do pobrania szablonu arkusza Excel, na którym pracuję.

KLIKNIJ TUTAJ I POBIERZ MATRYCĘ KONKURENCJI.

Pobrane? No, to przejdźmy do konkretów 🙂

Matryca konkurencji – omówienie na przykładzie Cyrku Słońca

 

Aby przeczytać wersję tekstową, kliknij tutaj

Witam w kolejnym nagraniu. Cały czas jesteśmy w serii nagrań na temat Strategii Błękitnego Oceanu. Przerobimy teraz pierwszy przykład:

Cyrk Słońca (Cirque du Soleil), czyli słynny cyrk, który co jakiś czas odwiedza Polskę. Oni zrobili zupełnie inne rzeczy niż standardowe cyrki. Dzięki temu ta firma się utrzymała, dzięki temu przynosi olbrzymie dochody, olbrzymie zyski, ponieważ zastosowali Strategię Błękitnego Oceanu.

To przykład podany w książce, ale przerobimy też inne przykłady, których tam nie ma, a które również wspaniale się w to wpisują. Chodzi mi o to, byś dostał dużo przykładów, bo dzięki temu będziesz wiedział jak lepiej to zastosować u siebie w swojej firmie.
Pod spodem, pod tym nagraniem dostaniesz także gotowy arkusz pokazujący, jak to zrobić, jak to wypełnić, pokażę Ci też jak zrobić to samodzielnie (jest to bardzo proste). Ta strategia, jeśli zrobisz ją porządnie i wdrożysz w życie, pozwoli Ci zostawić konkurencje daleko w tyle.

Co robimy w pierwszej kolejności chcąc przygotować sobie Strategię Błękitnego Oceanu i co takiego zrobił Cyrk Słońca?

Jak widzisz, wypisujemy sobie kategorie, czyli:

  • co robi cała branża;
  • co robisz Ty:
    • W jaki sposób pozyskujecie klientów,
    • jak sie reklamujecie,

W przypadku Cyrku Słońca: jakie są atrakcje, co się robi, jak to się robi, ile jest aren, jakie są przedstawienia itd. U Ciebie może być zupełnie inaczej, ale zobaczysz po przykładach, ile tych rzeczy można powymieniać. Nie ma się co ograniczać – moim zdaniem im więcej, tym lepiej. Dzięki temu wiemy, jak się możemy wyramować.

Co zrobił dokładnie cyrk Słońca?

Jeżeli chodzi o cenę, to Cyrk Słońca jest drogi, mają wysokie marże. Standardowa cena biletu do cyrku nie jest zazwyczaj duża, a zdarza się, że cyrk rozdaje w szkołach bilety za darmo, ale płaci dorosły, z którym musi przyjść. Cena dorosłego pokrywa bilet za siebie i dziecko. Tak to wygląda.

Cyrk Słońca postąpił inaczej. U nich jest wysoka cena, która jest uzasadniona tym, że to coś więcej niż cyrk. To sztuka, wyniesienie do rangi teatru. Oni chcieli „uderzyć” właśnie w ludzi, którzy chodzą do teatru i mają wyższe aspiracje oraz bardziej zasobne portfele, więc ze swych występów robią wspaniałe show i przez to są drodzy. Bilet kosztuje około 114 zł. Gdy ten cyrk jest w Polsce, to ceny są od 100 do 300zł w lożach vip/honorowych. Jest to bardzo drogo, gdyż standardowa wejściówka u konkurencji kosztuje 12-15zł. Dlatego za tę kwestię Cyrk Słońca oceniamy na 7, a resztę branży na 4.

Kwestia zwierząt. Cyrk Słońca wyeliminował całkowicie zwierzęta ze swego programu. Nie ma tu żadnych lwów, małp, słoni, tygrysów itd. Zwierzęta trzeba karmić, transportować. Cyrki są narażone na protesty różnego rodzaju organizacji chroniących prawa zwierząt, ekologów itd. Czasami nawet w Polsce możesz o tym usłyszeć, np. Robert Biedroń nie wpuścił do Słupska cyrku ze zwierzętami. Zwierzęta często są traktowane źle, niehumanitarnie, są niedożywione, transportowane w złych warunkach. Cyrk Słońca to wyeliminował (0), bo gra nie warta była świeczki. W branży standardowo prawie zawsze są zwierzęta (6).

Cyrkowe „gwiazdy”. Cyrki podkupywały od siebie wzajemnie jakiś znanych żonglerów, klaunów czy akrobatów na trapezie. Były to jednak gwiazdy tylko dla osób, które znały się na sztuce cyrkowej. Dla przeciętnego Kowalskiego nie miało to absolutnie żadnego znaczenia. Cyrk Słońca wyeliminował więc element „gwiazd”. Ma świetnych ludzi, wspaniałą ekipę, a brak gwiazd powoduje to, że każdego łatwo zastąpić. Oczywiście nie zawsze tak jest, bo czasami trudno znaleźć kogoś, kto robi zaawansowane akrobacje, ale mam nadzieję, że wiesz o co mi chodzi. Przeciętna osoba nie płaci za bilet dlatego, że w cyrku wystąpi jakiś znany ciężarowiec (chyba że byłby to ktoś pokroju Mariusza Pudzianowskiego), ale generalnie nie warto przepłacać za gwiazdy, bo nie ma to żadnego przełożenia na to, ile osób przyjdzie na występ.

Pokazy na wielu scenach. W Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że jest jedna arena, wokół której się siada, ale swego czasu w Stanach Zjednoczonych było tak, że było kilka namiotów, w których były różne występy, tzn. idąc na jeden występ tracił w tym samym czasie możliwość obejrzenia drugiego.
Natomiast Cyrk Słońca robi jedno duże tematyczne przedstawienie – jest to jedno wielkie show, choć w ofercie mają takich show kilka. Jeżeli widz będzie zachwycony tematem jednego show to pójdzie też na następne, więc klient nie idzie do cyrku raz, ale kilka razy i za każdym razem wygląda to inaczej. Tak podszedł do tego Cyrk Słońca, a więc ma 0 za pokazy na wielu scenach, a w branży pokazy na wielu scenach oceniamy na 5, tzn. gdzieniegdzie jeszcze się to uchowało.

Humor. Jeżeli chodzi o Cyrk Słońca, to oni to akurat zmniejszyli, tzn. jest, ale bardziej wyrafinowany, coś jak angielski humor w stylu Monty Pythona, pozbawiony głupkowatości w stylu przygód klaunów. Humor jest bardziej wysublimowany, aby przyciągnąć ludzi, którzy chcą czegoś innego – nie chcą śmiać się z głupot, ale zobaczyć wspaniale wyreżyserowane show powodujące zachwyt pełną piersią i wspaniałe przeżycia całej rodziny (rodziców i dzieci).

Kolejna rzecz – niebezpieczeństwo. W standardowych cyrkach szczycono się tym, że ktoś robi niebezpieczne rzeczy (skacze na trapezie, pracuje ze zwierzętami itp.), co mogło skutkować wypadkami. Cyrk Słońca to obniżył, tzn. nie ma u nich tyle niebezpiecznych rzeczy. Dzięki temu nie narażają na szwank swoich ludzi (kontuzje, odszkodowania).

Namioty. Kiedyś cyrki były budowane w takich halach. Cyrk Słońca postawił na swoje namioty. Mają je piękne i świetnie zrobione, świetnej jakości ze wspaniałym nagłośnieniem. Masz wrażenie, że wchodzisz do jakiejś hali. Jest to stan w czasie powstania książki, dziś zaś mogło się to trochę zmienić, ale standard Cyrku Słońca to 9, a reszty branży to 4.

Przedstawienia tematyczne. Już o tym mówiłem. Cyrk Słońca ma na 9, konkurencja 0.

Kilka przedstawień do wyboru. Cyrk Słońca ma to zrobione, a konkurencja nie ma tego wcale – mają jeden program, który non stop powtarzają.

Muzyka i taniec. Dodanie sztuki, światła, tańca to jest wręcz artystyczny występ (możesz zobaczyć sobie fragmenty na Youtube), a nie głupkowaty jak w normalnym cyrku.

Wiek odbiorców. To również zostało zmienione, ponieważ standardowy cyrk kieruje się raczej do dzieci, a w Cyrku Słońca chodzi o to, by złapać za serce również starszą publikę, by chciała wracać (bo to ona ma pieniądze), gdyż jest to wspaniałe przeżycie, a nie rozrywka średniej klasy.

Widzisz teraz jak to wygląda, gdzie są te różnice. Zauważ jednak, że ocena od 0 do 10 jest jakby wartością względną, tzn. czasami 0 jest lepsze względem reszty branży, a czasami 10. To, że Cyrk Słońca ma zwierzęta na 0 stanowi o jego przewadze. Zaś w przypadku kilku przedstawień znacznie lepsza jest 9 Cyrku Słońca niż 0 konkurencji. Sensem tego jest to, jak my się możemy wyramować, a nie kto ma więcej jakich ocen.

Później pokażę Ci po wszystkich przykładach, jak Ty możesz przygotować taki arkusz dla swojej firmy, dla swojego biznesu. Dziękuję i zapraszam do kolejnej części.

 

Matryca Konkurencji – jak stworzyć własny arkusz?

Oceń ten wpis
Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments