Jako przedsiębiorca już na starcie musisz podjąć piekielnie ważną decyzję. To decyzja o tym, czy działać jak żarówka, czy jak laser.
Które z tych rozwiązań jest lepsze? W gruncie rzeczy wiele zależy od tego, ile masz pieniędzy na start.
Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawę, jakie ta jedna decyzja ma przełożenie na to, czy w biznesie będziesz spijał śmietankę, czy pozostanie Ci zadowolić się okruszkami.
To strategiczny krok. Jeśli podejmiesz dobrą decyzję, nigdy, ale to nigdy nie będziesz miał kłopotów w biznesie (chyba, że odbije Ci palma i zaczniesz robić głupie rzeczy).
Jeśli podejmiesz złą decyzję, to Twój biznes będzie się rozwijał w tempie żółwia, który próbuje przepłynąć basen wypełniony miodem.
To nie jest łatwy temat, ale wierzę, że jest potrzebny i dlatego nagrałem o tym video.
Z nagrania dowiesz się:
- Kiedy lepiej działać jak laser, a kiedy jak żarówka?
- Jakie są różnice między tymi strategiami?
- Jaką strategię przyjąć kiedy dopiero zaczynasz rozwijać biznes?
To i wiele więcej w nagraniu poniżej.
Już tradycyjnie proszę Cię o podanie tego nagrania dalej. Może to video powinien zobaczyć Twój wspólnik, mąż, albo żona? Takich rzeczy niestety nie uczą w szkole. Nikt nam o tym nie mówi, kiedy startujemy z biznesem. Na szczęści na naukę nigdy nie jest za późno 😉
Dlatego mam ogromną prośbę – udostępnij to nagranie na Facebooku. Wyślij komuś mailem, albo messengerem. Budujmy wspólnie silny, przedsiębiorczy kraj!
Niespodzianka!
Przygotowałem dla Ciebie zestaw pytań strategicznych, które pomogą Ci podjąć decyzję o zwiększeniu lub redukcji ilości produktów, lub usług. O tym jak otrzymać te pytania mówię pod koniec nagrania. Zapraszam!
POBIERZ PDF
Wolisz czytać zamiast oglądać? Jesteś osobą niesłyszącą? W takim razie zapraszam do wersji tekstowej 🙂 Kliknij w okładkę lub link zamieszczony poniżej:
Kliknij tutaj, aby pobrać wersję tekstową (pdf)
Zapisy na kurs "Liczy Się Strategia"
ZAKOŃCZONE
Jeżeli:
1. Chcesz mieć stały strumień klientów, dla których cena nie jest najważniejszym czynnikiem przy zakupach.
2. Chcesz znacząco poprawić sprzedaż w swojej firmie (być może nawet o kilkaset procent!)
3. Chcesz, aby Twoja firma działała jak dobrze naoliwiona maszyna
.WAŻNE:
Pamiętaj, żeby wpisując komentarz podać prawidłowy adres email, bo na tego maila zostanie wysłana informacja o bonusie.
Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na to, że dostaniesz od nas automatycznie maila z linkiem do bonusowego nagrania. Stanie się to bez względu na to, czy skomentujesz wpis, czy skorzystasz z funkcji "odpowiedz" reagując na komentarz innej osoby.
Chcę, żebyś wiedział, że tego maila dostajesz jednorazowo. Nie trafi on do naszej bazy, nie będziemy Ci wysyłać żadnych innych maili jeśli nie jesteś zapisany na nasz newsletter.
Jeżeli chcesz skomentować poniższy wpis, ale NIE CHCESZ otrzymać wiadomości zwrotnej z listą pytań strategicznych, to w polu na email wpisz: tylkokomentujeniechcepytan@gmail.com. Albo wymyśl coś innego 😉
Natomiast jeśli chcesz otrzymywać ode mnie powiadomienia o nowych wpisach i dodatkowe materiały, które wysyłam tylko i wyłącznie newsletterem, to zapisz się tutaj. W pierwszej wiadomości dowiesz się w jaki sposób przetwarzamy i chronimy Twój adres email. Z newslettera możesz się w każdej chwili wypisać. W każdej wiadomości na dole jest link "Wypisz mnie z subskrypcji". W razie wątpliwości zapoznaj się z naszą Polityką Ochrony Prywatności.
To bardzo ważne, żebyś zapoznał się z powyższą treścią zanim dodasz komentarz.
Zanim dodasz komentarz przeczytaj proszę notatkę znajdującą się powyżej. Chcę działać zgodnie z literą prawa i moim obowiązkiem jest poinformowanie Cię o wiadomości, którą otrzymasz na maila po pozostawieniu komentarza. Wszystkie szczegóły znajdziesz powyżej 🙂
Witaj Bartku,wspaniałe informacje jak zawsze.Bardzo dziękuję.Obecnie zajmowałam się wieloma sprawami według twoich wskazówek z dobrym skutkie.Zmierzam porządkując je aby coraz bardziej wybrać wyspecjalizowany produkt lub usługę i być mistrzynią w jednej specjalności.Natomiast później chciałabym nawiązać kontakt/współpracę ze zbliżoną firmą pokrewną w okolicy =coś ala strategia błękitnego oceanu [wiem że mi się to uda bo mam ciebie],życzę dużo sukcesów w twojej firmie dla całego wspaniałego zespołu,serdecznie pozdrawiam
Laser!
Super!
Haj Bartek,
Zajmuje sie rekodzielem tak wiec mozna powiedziec ,ze dzialam jak laser ale jednak nie …bo robie szydelkowe prace od toreb,chust i poduszek …a do tego maluje obrazy i wlasnie dlatego dzialam jak zarówka
Jeśli skupisz się całkowicie tylko na tych dwóch rzeczach i osiągasz w nich laserową koncentrację to jest ok 🙂
Cześć! Dzięki za fajną dawkę wiedzy na blogu 🙂 Po przeczytania Esencjalisty działam bardziej jak laser, ale fajnie było to powtórzyć i utrwalić w pigułce.
Teraz muszę popracować nad sprzedażą i mam nadzieję dołączyć w niedalekiej przyszłości na Twoje warsztaty! Pozdrowienia
Zapraszam i również pozdrawiam 😉
Żarówka 😉
Podobnie… 🙂
Hej Bartek zdecydowianie jestem za strategią lasera, z czasem przechodząc na żarówkę:) Ten model niesie wiele korzyści. W chwili obecnej jestem laserem na zdobywanie wiedzy, która jest mi potrzebna do prowadzenia laserowego biznesu:)
Super materiał Wyrażam zgodę
Bartek, oglądam Twoje filmiki, czytam Twoje książki, ale cały czas nie wiem co zrobić. Otworzyłem działalność od 1.01.2019, ale mam umowę o współpracy (Vorwerk Polska). Moja rola, to robienie prezentacji i sprzedaż urządzenia Thermomix. Problem z jakim się borykam, to brak możliwości jakiejkolwiek reklamy z mojej strony. Jedyny sposób na pozyskiwanie potencjalnych klientów, to umawianie kolejnej prezentacji u osób, które są na tej obecnie trwającej. Jako że jestem na początku, prezentacje robię w gronie znajomych, a to jest ogromny problem i chciałbym już wyjść poza grono znajomych, ale nie jest to takie proste… Dobrze rozumiem Twoje strategie i jestem przekonany… Czytaj więcej »
Hej Bartek!
Ciekawi mnie co to za bonus!
Hej Piotrze może nie jestem Bartkiem ale jeśli mogę to powiem Ci jak ja bym to zrobił. Oczywiście umawianie się ze znajomymi to jeden z procesów wywierania wpływu o jakich pisał Cialdini, bo wiadomo, że znajomy prędzej coś od Ciebie kupi. Ale skoro nie możesz się otwarcie reklamować, że sprzedajesz Thermomix to nie reklamuj się otwarcie. Wykorzystaj to na swoją korzyść. Jeśli chodzi o media społecznościowe to niech to jest coś typu poznałem nowy sprzęt, który bardzo ułatwił mi życie, naprawdę zrewolucjonizował moją pracę albo mój sposób odżywiania. Dzięki niemu mam więcej czasu dla siebie. Chodzi o to by wzbudzić… Czytaj więcej »
Świetny materiał, dające dużo do myślenia. Jestem trenerem personalnym i dotychczas skupiałem się na pozyskiwaniu klientów, nie zwracając uwagi na grupę docelową. Zgłaszają się przeróżne osoby i chcę wszystkim pomóc, ale teraz gdy mam już sporą grupę podopiecznych chciałbym skupić się tylko na grupie docelowej – uważam, że pytania, które mógłbym od Ciebie dostać bardzo by mi w tym pomogły 🙂
My się chyba ostatnio zapędziliśmy w tą żarówkę 😛
Witam Paweł z Krakowa działam jak żarówka zajmuję się nieruchomościami ziemia grunt sprzedaż a tu inne jeszcze wynajem i bywa tak że jadę do urzędów po dokumenty a potem do sklepu remontowego bo coś lokatorom zawadza a tutaj lokator się wyprowadza i trzeba inną osobę na jego/jej miejsce na mieszkaniu.
W tym roku tylko i wyłącznie jedna gałąź branży ewentualnie może jeszcze giełda
pozdrawiam
jak laser niestety… mam za dużo zleceń i muszę najpierw zatrudnić kolejne osoby, aby ruszyć dalej
Moje miejsce w sieci to http://www.laboratoriumwiezi.pl Pomagam kobietom poczuć w swoim związku
bliskość i radość zamiast złości i bezsilności. Zmieniają sposób komunikacji, stosują nowe narzędzia. Wychodzą z obszaru bezradności, często przeplatanej złością i gniewem. Za każdym razem pojawia się zaskoczenie jak w prosty sposób małymi kroczkami można zrobić ogromną zmianę. Bardzo cieszą mnie ich sukcesy. Działam jak laser. Miejscowo, u źródła.☺
O, znam i lubię 🙂
Moje miejsce w sieci to http://www.laboratoriumwiezi.pl Pomagam kobietom poczuć bliskość i radość zamiast złości i bezradnosci. Poprawiają jakość relacji i stosują nowe narzędzia. Za każdym razem pojawia się zaskoczenie jak w prosty sposób małymi kroczkami można zrobić ogromną zmianę. Bardzo cieszę się z tych sukcesów. Działam jak laser. Miejscowo i skutecznie.
Ciekawe uwagi. Ja dopiero zamierzam rozpocząć własną działalność, dlatego uważam takie porady za bardzo cenne. Dobra robota Bartek!
Ja mam trochę podobnie jak Anna. Jestem na początku drogi. Ciekawią mnie bonusowe pytania i czy mi pomogą.
Ja również jestem za strategią lasera, a później żarówki. Sam zaczynałem jako Copywriter, w tym się wyspecjalizowałem. Zbudowałem szerokie grono Klientów. A później poszedłem o krok dalej, czyli zaoferowałem aktualnym i nowym Klientom Pozycjonowanie stron www. Wcześniej sam się tego uczyłem, przechodziłem kursy i szkolenia, więc tą wiedzę mogłem już praktycznie wykorzystać i być pewnym, że moja nowa usługa będzie działać. Z czasem poszedłem o kolejny krok dalej, czyli zacząłem tworzyć własnego bloga, na którym dzielę się artykułami, podobnie jak Ty. I po roku jego prowadzenia zdecydowałem się (po różnych szkoleniach) na stworzenie kursów online. Aktualnie posiadam 3 kursy online… Czytaj więcej »
Ja dopiero mam w planie rozpocząć własną działalność, dlatego uważam takie porady za bardzo cenne. Dobra robota Bartek!
Cześć
Właśnie zawieszamy podejście Startupowe i nasz projekt a spróbujemy usług we frezowanu drewna i drobnych ozdobach. Przeczytałem post w najbardziej odpowiednim momencie, bo mamy chęci na żarówkę a lepszy chyba będzie laser.
Pytania chętnie przeczytam.
Pozdrawiam
Laser, chociaz kusi zarowka.
laser, chociaz zarowka kusi
Ja na razie działam jak laser, ale przygotowuję już asortyment do żarówki 🙂
Mało efektywna i pochłaniająca mnóstwo energii żarówka to ja.
fajny materiał, ja ostatnio działam jak duża żarówka 😀
Hej Bartek, dzięki za kolejny bardzo wartościowy materiał. Chyba wielu ludzi zmierza w kierunku żarówki, to się wydaje bardziej bezpieczną strategią bo jest wiele potencjalnych strumieni przychodów. Oczywiście, zgadzam się, że laser jest lepszy. Teraz mam pytanie. Załóżmy, że pracujesz w jakiejś branży kilka lat. Przez ten czas nabywasz wartościową wiedzę, ale odkrywasz też, że to co robisz to nie jest Twoja pasja. Masz pomysł na to co chcesz robić, jest to coś zupełnie innego, do czego musisz się przyuczyć. Postanawiasz, że zaczniesz wszystko od nowa, ale szkoda Ci tej wiedzy, którą masz. W jaki sposób, możesz ją zmonetyzować, by… Czytaj więcej »
Cześć 🙂 Niestety ciężko jest zjeść ciastko i mieć ciastko. Możesz zrobić kurs online, ale żeby go sprzedać, to też potrzebujesz zbudować społeczność. Musiałbyś pisać o danej branży teksty, może nagrać video i robić live’y. Tylko jeśli temat już Cię nie kręci, to będziesz tworzył te treści niechętnie. A to po prostu czuć po drugiej stronie monitora, czy ktoś jest zajarany danym tematem, czy nie. Mógłbyś szkolić z danego tematu, ale jako trener kontraktowy. Czyli, że np. zgłaszasz się do firm szkoleniowych, że możesz uczyć ludzi z tematu XYZ. I gromadzeniem ludzi, marketingiem i sprzedażą zajmują się oni. Ty tylko… Czytaj więcej »
Cześć, wielkie dziękuję za czas i odpowiedź. Bardzo mi pomogłeś. Masz rację, jak się czegoś nie lubi to wcześniej czy później inni to odczują i jest to ślepa uliczka. To mnie kręci, to temat drogi, życie kierowców, ich praca. Chce pójść w tym kierunku, może to będą wywiady, może filmy drogi. Temat sądzę dla wielu przyziemny, a mnie to interesuję. Nie bardzo jednak widzę pomysł na komercjalizację tego, a przecież poza realizacją pasji, trzeba też twardo stąpać po ziemi.
W mojej działalności działam niestety jak żarówka, mam wiele pomysłów i staram się wszystko zrealizować. Staram się skupić na jednej rzeczy, ale zauważam po pewnym czasie, że zaczyna mnie to nudzić. Chwytam się więc wtedy innej rzeczy, po to tylko by potem wrócić do wcześniejszych działań. Działam strasznie chaotycznie. Niestety.
Zdecydowanie laser.
Mam małe ekologiczne gospodarstwo rolne. Póki co działam wąsko (drób, króliki i bydło) i dopiero z czasem mam zamiar poszerzać “asortyment” – o inne gatunki drobiu, owce, kozy i świnie 🙂
Bartek – bardzo dobry film. Zamiast działać lepiej działać mądrze 😉 Chętnie się zastanowię nad pytaniami z Twojego PDF.
Zdecydowanie jak żarówka 🙁 Czuję jak mnie to niszczy i wysysa z energii. Zero życia, tylko praca 24h i klienci którzy chcą za każdym razem więcej, a ja się na wszytsko zgadzam. ASERTYWNOŚĆ where are you!? Poprosze o poradnik 🙂
Zdecydowanie laser, chociaż dwie wiązki lasera!
Zajmuję się analizą taktyczną meczów w piłce nożnej – głównym moim działaniem jest zatem świadczenie usług dla zawodników oraz trenerów, czyli analizowanie gry.
Druga wiązka to zaś edukowanie i pogłębianie wiedzy w tym zakresie innych osób – poprzez to, że dzieliłem się swoimi treściami na blogu zdarzyło mi się już kilkukrotnie być (na zaproszenie!) wykładowcą czy to na prywatnych warsztatach, ale też na uczelni wyższej.
Tę analizę prowadzisz jako freelancer ?
Laser – ale jeszcze odrobinę rozproszony 😀
Jako indie game developer tworzę jedną grę komputerową jak laser i wykonuję przy niej wszystkie elementy jak żarówka.
Uwazam ze lepiej dzialac jak laser bo wtedy jest sie bardziej skuteczniejszym w danej niszy
Cześć. Jak zwykle świetny materiał. Co do mnie – działam w większości jak żarówka, ale jakiś czas temu zauważyłem minusy tego podejścia na początek prowadzenia biznesu. Staram się teraz nieco zmienić strategię aby (przynamniej na jakiś czas) stać się laserem. Jednakże pomysły teraz dobieram w ten sposób aby laser mógł się stać żarówką w późniejszym etapie. Tzn. jeśli nawet jakiś pomysł tylko notuję by nie uleciał, od razu zapisuję jak może się on łączyć z pomysłami, które już mam oraz co dodatkowo można z tym produktem/usługą połączyć w przyszłości.
Daje do myślenia, zdecydowanie laser.
Jestem po roku ciągle na początku drogi, ten sam problem jak u kolegi , który rozpoczyna sprzedaż produktów. Ze znajomymi to masakra a poleceń brak.
Hej, działamy jak laser, prowadzę parking strzeżony przy lotnisku i skupiam na byciu ekspertem w tej dziedzinie. OTO już się robi ?
Myślę, że chyba laser. Chociaż może i żarówka. Niby jedna specjalizacja, ale nie aż tak wąska. Aczkolwiek poza nią nie wychodzę. Jeszcze do zbadania.
trudno powiedzieć … Z jednej strony laser, ale jednak żarówka 🙂
Głównie laser ale czasem żarówka, kiedy laser przestaje działać, bo zmienia się rynek i klienci, i trzeba trochę poświecić żeby znaleść inny obszar działania, nauczyć się czegoś nowego.
Hej Bartek jak zawsze coś wartościowego wyciągam……..mam “ciągoty” do żarówki straszne …myśli i pomysłów mam za każdym razem jak włączam żarówkę 🙂 ha ha ………i wiem że to problem bo powinnam skupić się na jednym aby potem dalej się rozwijać. działalność mam krótko bo dopiero pół roku……
Świetny materiał skłaniający do przemyśleń. Kusząca oferta żarówki jest taka naturalna i większość osób widząc i porównując się do konkurencji robi to co ona – czyli się rozdrabnia.
Świetnie ukazują to właśnie firmy remontowo-budowlane. W większości robią one wszystko, ale nie zawsze robią to dobrze. Potem przychodzi konkretny specjalista i się pyta: “Kto Panu to tak spartaczył” 😉
Niby proste i jasne, ale jednak…Nie jest łatwo zostać laserem, jak można zrobić i to i tamto. Ale w dłuższej perspektywie to jest rozmienianie się na drobne. Chyba, że ma się zasoby ludzkie i finansowe.
My (branża IT) staramy się ograniczyć na 1 zagadnieniu i wcale nie jest to łatwe.
Hej Bartku Sądząc po materiałach jakie udostępniasz teraz to kurs “liczy się strategia” to będzie sztos!!! Jeśli chodzi o mnie to jestem na etapie budowania marki osobistej w moich grupach docelowych. Nie chcę sprzedawać. Chcę żeby ludzie chcieli kupować i kupowali u mnie. Chciałabym żeby to oni za mną “chodzili” i szukali moich produktów czy usług. Mam pomysły na dwa biznesy. Po konsultacji z Markiem Jankowskim czepiłam się jednego projektu. który teraz realizuję. czyli mojego podcastu śledczego. a pozostałe (niecierpliwie) czekają na swoją kolej. Sfokusowanie się na jeden projekt oddało mi sporo czasu i energii! Bo zaczynało mi już jej… Czytaj więcej »
cześć Bartku, ja obecnie działam w strategii żarówki ale od pewnego czasu zmierzam w stronę lasera 🙂
Działam jak żarówka, a nawet dwie! Jestem na studiach projektowania mody: projektuje, ilustruje, fotografuję, konstruuje, dobieram materiały, szyję.. Buty wszelkiego rodzaju, torby, ubrania damskie, męskie. Czuję, że żadnej z tych rzeczy nie nauczyłam się porządnie. Na szczęście studia już kończę a firma która założę po dyplomie będzie miała na początku w sprzedaży jeden asortyment, zamierzam wyłączyć żarówkę i odpalić laser! Hah
Dzięki za wszystko czym dzielisz się na swoim blogu, pozdrawiam!
Bartku, czym się zajmuję- mam sklep stacjonarny i internetowy z odzieżą ciążową i dziecięcą, generalnie od początku z w pełni zaplanowaną strategią działa. Ostatnimi czasy rozbudowując się o seksowne damskie porządne koszulki nocne. Idealny prezent dla żony lu z okazji Walentynek, polecam, bo są świetne. Zaczynałam od lasera, stopniowo przeistaczając się po 3 latach w żarówkę świecącą strumieniowym światłem, zdecydowanie nie rozproszonym.
Ostatnio koncentruje się na tym, aby robić minimum rzeczy, które działają, ale robić je najlepiej jak potrafię. Łapię się czasem na tym, że próbuję się chwytać wszystkiego, ale wprowadza to tylko zbędny chaos, więc staram się zawracać z tej drogi.
Tez mam tak jak Ania i stara się z tym walczyć. Fajna strategia i bardzo mi sie podoba, można ją połączyć z The Focus Funnel. Może Bartku coś o tym opowiesz 🙂
Jako programista powiedziałbym, że działam jak laser, zdobywając odpowiednie umiejętności i wykonując projekty wymagające konkretnych technologii, jednak z drugiej strony hobbystycznie zgłębiam również inne dziedziny z zakresu IT takie jak testowanie i tworzenie stron internetowych, więc “włącza się również żarówka”.
Super materiał. Strategia z pozoru prosta i oczywista, a jak łatwo o niej zapomnieć !
50/50 Caly czas dopracowuje strategie lasera.
Hej,
Obecnie jestem trochę jak żarówka. Temat początków w IT jest dosyć szeroki, a do tego frontend również swoje dokłada, dlatego działam jak żarówka. Jednak mam już plan na bycie laserem 😀
Świetny materiał. Jeśli chodzi o mnie, to na chwilę obecną działam w strategi laserowej i do końca roku planuję przejść na żarówkę 🙂
Bartek dziękuję za dane wideo. Krótkie, zwięzłe a jakże prawdziwe 🙂
Kiedy według Ciebie jest ten moment, że firmy powinny przejść na żarówkę?
Dziękuję bardzo za kolejny pouczający film!
Firma, w której pracuję, specjalizuje się w jednej dziedzinie i przynosi to właściwe efekty.
Pozdrawiam!
Super nagranie, jestem rękodzielniczką i chyba przeginam z tą żarówką, świetnie to uświadamiasz… 🙂 Pozdrawiam