Tego JESZCZE NIE MA! | Poranny Inspirator #78

Czy wiesz o tym, że znacznie łatwiej wygrać w Lotto niż zbudować drugiego Facebooka, Googla czy Apple?

Spójrz proszę na te liczby: od 1996 do 2003 roku „szóstkę” w totka trafiło 972 osoby w Polsce, co daje 57 osób rocznie. Rok ma 52 tygodnie, a zatem średnio częściej niż co tydzień ktoś staje się milionerem za sprawą skreślania jakichś cyferek. Przypominam – mówimy tylko o Polsce. Gdybyśmy spojrzeli na całą Europę to zapewne wyszłoby nam, że codziennie komuś na koncie przybywa kilka zer.

Teraz z drugiej strony – Google działa od 1998 roku, Facebook od 2004. Większość innych, znanych marek jest własnością jednego albo drugiego giganta, tych innych niezależnych można policzyć na palcach obu rąk. Liczba wciąż mało imponująca.

Czy robienie czegoś, czego jeszcze nie rynek nie zna ma sens? Tak, ale to zabiera mnóstwo czasu i energii. Nie mówiąc już o pieniądzach. Musisz mieć tego świadomość.

Jakie są zagrożenia bycia pierwszym?

  • nie masz konkurencji (teraz nie masz konkurencji!), a więc nie masz także żadnych danych, możliwości nauki na doświadczeniu innych;
  • nie masz pewności, jaki model biznesu najlepiej będzie zastosować; nie wiesz jak będziesz zarabiał;
  • rynek musisz zbudować samodzielnie od zera, bo taki praktycznie nie istnieje;
  • nie istniejesz w głowach ludzi, którzy do tej pory świetnie sobie radzili bez Ciebie;

Przy okazji zauważ, że Google nie wymyśliło wyszukiwarki, Apple nie wymyśliło telefonu, a Starbucks nie wymyślił kawy 😉

Co zrobili? O tym w dzisiejszym Porannym Inspiratorze 😀

Aby być na bieżąco zachęcam do obserwowania kanałów, w których będą pojawiały się informacje o nowych odcinkach.

1. Subskrybuj kanał na YouTube ►http://bit.ly/subujpopiela

2. Polub fanpage ► https://www.facebook.com/liczysiewynik

Żeby dostawać powiadomienia wejdźcie na stronę główną fanpage:https://www.facebook.com/liczysiewynik

Jak najedziecie na przycisk „Lubię to”, to rozwinie wam się menu. I w sekcji „Powiadomienia” przełączcie na „wszystkie włączone”. Dzięki temu algorytm Facebooka nie będzie was pomijał i dostaniecie powiadomienie.

3. Snapchat  ► bartekpopiel

Zapraszam do oglądania i pamiętaj, że kolejny odcinek już jutro o 6:30!

 

Dzień dobry! Witam Cię w kolejnym Porannym Inspiratorze!

Temat dzisiejszego odcinka to często spotykane myślenie w stylu: „tego jeszcze nikt nie ma”. Chcę Ci powiedzieć, dlaczego takie podejście do tematu jest olbrzymim błędem.

Bardzo często zdarza się, że osoby chcące otworzyć nowy biznes wychodzą z założenia, że koniecznie muszą stworzyć coś całkowicie innowacyjnego. Coś, czego jeszcze na rynku w ogóle nie ma.

Myślą, że skoro nie będą miały żadnej konkurencji, to wszystko pójdzie jak po maśle… Tymczasem to wcale nie jest dobre założenie.

Brak konkurencji wcale nie jest tak pozytywnym zjawiskiem, jak mogłoby się wydawać.

Może nie masz konkurencji tylko dlatego, że ktoś już to sprawdził i okazuje się, że to wcale się tak dobrze nie sprzedaje? Może Twój pomysł nie jest taki super, jak mogłoby się wydawać?

Poza tym, to, że teraz nie masz konkurencji, to nie znaczy, że w ogóle nie będziesz jej miał. Ona się pojawi, kiedy Ty odwalisz najczarniejszą robotę.

I ostatnia sprawa: nie masz konkurencji – nie masz żadnych danych, na których mógłbyś się oprzeć. Nie wiesz, czy to się sprzedaje, czy nie. Nie masz pojęcia, czy ludzie tego potrzebują, czy nie.

Tworząc coś totalnie innowacyjnego nie masz żadnego doświadczenia, na którym mógłbyś bazować, bo ten rynek w ogóle nie istnieje. Ty ten rynek musisz dopiero stworzyć, a to wymaga ogromnego nakładu czasu, pracy, energii i pieniędzy. Zaistnienie w świadomości ludzi nie jest takie proste.

Jeżeli chcesz stworzyć coś, czego jeszcze totalnie nie ma, to nie wiadomo, jak będziesz zarabiał. Nie wiadomo, jaki model biznesowy sprawdzi się najlepiej.

Ty w ogóle nie istniejesz w ludzkich głowach. Ci ludzie jakoś sobie bez Ciebie radzili, więc dlaczego teraz mieliby sięgnąć po Twoje portfele i zapłacić jakiekolwiek pieniądze?

Apple wymyśliło tablety, a Samsung przyszedł na gotowe. Tak samo jak i inne firmy, które później też zaczęły tworzyć tablety. One spijają śmietankę z działania tylko jednej firmy, Apple’a.

Ich początkowy ruch wymagał ogromnego nakładu pieniędzy. Oni musieli nie dość, że pokazać istnienie czegoś pomiędzy smartfonem a komputerem, to jeszcze przekonać ludzi, że warto to kupować.

Ponieśli ogromne nakłady, których nie musiały ponosić inne firmy rozpoczynające produkcje tabletów w momencie, kiedy okazało się to całkiem dochodowym biznesem.

Tak samo powstało GoPro, czyli najsłynniejsza na świecie kamera sportowa. Po GoPro zaczęły pojawiać się na rynku konkurencyjne firmy, które też zajęły się produkcją podobnych kamer sportowych. Na przykład firma SJCam.

Jak sobie zobaczysz na notowaniach GoPro, to one bardzo mocno poleciały w dół. Tak to działa. Po prostu.

Jeżeli jest jakiś rynek i rynek jest chłonny, to za chwilę pojawi się konkurencja. Zawsze.

Podobnie było z pampersami! Kiedy na początku stworzono pieluszki Pampers, to po jakimś czasie pojawiły się paluszki Happy, Dada i tak dalej. Wszystkie te firmy zaczęły zabierać Pampersowi klientów.

Zastanów się więc, czy warto tworzyć coś totalnie od zera. To jest naprawdę bardzo ciężkie i bardzo trudne zadanie. Nie dysponujesz żadnymi danymi. Idziesz w ciemno. Czy naprawdę jesteś na to gotowy?

Jeżeli zaczynasz od zera, a nie masz inwestora, nie masz dużych tradycji biznesowych w rodzinie, nie masz głębokich kieszeni z pieniędzmi, to wierz mi, że to może być dla Ciebie gwóźdź do trumny. Zastanów się nad tym.

Warto podpatrywać duże biznesy. Zobacz: Apple wcale nie wymyśliło telefonów. Wcześniej była Nokia, Motorola i tak dalej. Oni ze swoim smartfonem wyszli dużo, dużo później.

Google nie wynalazł wyszukiwarki. Wcześniej była Alta Vista, był Yahoo. Google jedynie wszystko rozbudował, ulepszył.

Starbuck też nie wymyślił kawy, a Facebook nie był pierwszym portalem społecznościowym.

Oni po prostu ulepszyli pewne, istniejące już na rynku, rzeczy i mechanizmy. Jeżeli możesz coś ulepszyć, uprościć, zmienić zasady gry, to wtedy jak najbardziej – zachęcam do takich rozwiązań.

Natomiast wprowadzanie czegoś całkowicie nowego, czegoś, czego ludzie nie znają, to rzecz bardzo trudna, bardzo kosztowna i bardzo czasochłonna…. w dodatku bez żadnej gwarancji, że ten pomysł w ogóle wypali.

Nawet, jeżeli uda Ci się to wyprodukować, to nie wiadomo, czy ktokolwiek w ogóle będzie tego chciał. Zatem zastanów się: czy to aby na pewno jest dobra droga?

I w dzisiejszym odcinku to już wszystko. Jeżeli dał Ci on do myślenia, to oczywiście zachęcam: zostaw łapę w górę, subskrybuj mój kanał na YouTubie

Tymczasem do zobaczenia jutro o szóstej trzydzieści, hej!

5/5 - (2 głosów)
Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
Chwal się POMYSŁAMI | Poranny Inspirator #79 | Liczy się Wynik
7 lat temu

[…] Tego JESZCZE NIE MA! | Poranny Inspirator #78 […]